Skulle vilja prata med någon
Hejsan.
jag är en 17 årig kille som på dom senaste veckorna har blivit väldigt "energilös" i takt med min brorsha som har flyttat ifrån familjen pga studier... känner mig tom och vet inte vad jag ska ta mig till. Har aldrig varit så här nedstämd förut under en lång tid och detta är väldigt nytt för mig. Tror jag är deprimerad...?!
Jag känner att jag skulle vilja prata med någon om detta. Men när jag försöker ansöka om någon vård får jag bara fram blanketter som jag inte kan fylla i utan att skriva ut pappret för hand och skicka via post vilket blir svårt om jag vill hålla detta diskret.
Finns det någonstans jag kan fylla i en ansökan över nätet eller ringa för att få en tid hos någon? Är relativt desperat...
Mvh Hugo
Hugo

BUP svarar:
Hej Hugo!
Vad är det för känslor du har nu efter det att din bror har flyttat? Du skriver att du är tom och energilös. Jag tycker att det låter som att du är ledsen, att det är tomt utan honom. Du verkar tycka om honom mycket. Stämmer det eller gissar jag fel? Om det stämmer behöver du inte vara orolig över att kanske ha en depression. Det är inget sjukdomstillstånd att sakna någon, även om det mycket väl kan kännas så.
Det kan dock finnas mycket mer till din historia - det brukar ju det. Jag menar till exempel hur det är hemma med dem i familjen som är kvar, hur det är i skolan, med kompisar, fritidsaktiviteter. Kanske har det hänt annat också, kanske har hans flytt satt igång grubblerier hos dig över din egen framtid, hur det ska bli med olika saker, vad du ska göra sen o s v?
Du skrev att du vill prata med någon om detta. De flesta skolor har en kurator som man kan vända sig till för råd och stöd. Hen kan också hänvisa vidare om man behöver annan hjälp. Ett annat alternativ är ungdomsmottagning. Titta på UMO:s hemsida var den som ligger närmast dig finns. Den hemsidan har också bra information om allt möjligt annat. På ungdomsmottagningen finns det också kuratorer att prata med och man ska kunna komma dit utan att fylla i formulär i förväg. Ett annat ställe där du kan söka stöd är hos föreningen Tilia.
Lycka till!