Kämpade bara för mina föräldrars skull
Hejsan! Jag är en 16 årig tjej som börjat första året på gymnasiet, och jag behöver hjälp! Ända sen 9an, så började jag må riktigt psykiskt dåligt, jag orkade inte med skolan eller nånting men jag kämpade bara för mina föräldrar skull. Och nu när ja går I 1an på gymnasiet så känner jag att jag orkar verkligen inte, jag kan inte koncentrera mig på lektioner, jag är så extremt trött att jag vill sova hela tiden och det gör jag också men känner mig aldrig utvilad. Och min mamma och pappa är besvikna på mig tror jag.. mamma blir jättearg när jag skolkar? Hon är eller va min enda bästavän? Men nu verkar hon inte förstå, hon tjatar bara om skolan, men jag vet att fortsätter jag nu så kommer allt bara gå åt skogen ändå, jag kommer må ännu sämre och då menar jag att det kommer bli så dåligt att jag tar livet av mig.. så nu här är mina frågor, finns det nån slags hjälp jag kan få utan att behöva hamna inlåst på ett psyke eller bli bortskickad? Kan jag få en anpassad studiegång på skolan? Och jag har redan pratat med alla möjliga kuratorer men ingen har hjälpt.. det känns inte som att nån tar mitt mående på allvar. Jag känner inte igen mig själv längre, jag själv tycker inte om att se mej såhär utmattad och deprimerad.. och pga allt med skolan och sånt nu så bråkar jag och mamma hela tiden och det gör ju bara saken värre.. snälla berätta vad jag ska ta mig till! Mvh!
Tanya

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det verkar som du mått dåligt under en lång tid och kämpat med skolarbetet men att nu känner du att det inte går längre. Det låter som mycket har handlat om att till varje pris gå till skolan och inte hur du mår? Men du skriver om allvarliga svårigheter som att du inte kan koncentrera dig är, extremt trött och vill sova hela tiden. Om man känner så blir det svårt att göra ett bra skolarbete. Det verkar vara tid att byta fokus – från skolan till hur du verkligen mår.
Jag hoppas du kan gå till din skolkurator igen och berätta hur dåligt du mår och säga att du vill ha hjälp av hen att få kontakt med någon som kan hjälpa dig med hur du mår -inte hur det är i skolan i första hand. Prata också med dina föräldrar om hur dåligt du mår och säg att de måste hjälpa dig till en vårdcentral eller BUP . Säg till dina föräldrar att om du får hjälp kommer det bli lättare för dig att klara skolan vilket är så viktigt både för dem och dig!
Du skrev att du kämpade bara för dina föräldrars skull - nu är tid att du börjar kämpa för egen skull också. Lycka till!