Besviken på vården
Hej ! Jag har några frågor.
I april blev jag lurad av BuP i XX, jag alltså ville gå terapi utan att föräldrar ska få veta om att jag går det för ärligt talat jag skämdes.
Tyvärr så blev jag lurad av BuP trots att på eran hemsidan står det att man får gå på första samtalet utan att föräldrar ska få veta men så var det inte för mig, jag blev inlåst och så ringde dem mina föräldrar. Även receptionist sa att det blir inga problem att få vara på första samtalet utan att föräldrar ska få veta något.
Kan jag göra något åt det nu? Det sitter i mitt huvud hela tiden att jag blev lurad av en MYNDIGHET och det påverkar mitt mående på ett negativt sätt. Vill att dem som har lurat mig ska få sitt straff, det gör ont när jag ser dem jobbande på BuP igen när de kan inte sköta sitt jobb.
Jag har en kompis som mår psykiskt dåligt på ett allvarligt sätt men han får inte gå på bup utan att föräldrar ska få vara med, så ni BUP (myndighet) vill att barnen ska må dåligt? Ni vill att barnen ska gå och fortsätta skada sig och i värsta fall ta livet av sig bara för att NI vill att föräldrar måste vara med? Det känns som att föräldrar är viktigare för er än barnen som mår dåligt och när man kollar på eran hemsidan så känns det också så.
Jag blev skickat till bup akut tre gånger utan några skäl, jag blev skickat dig bara för att personalen på bup i XX ville det. Jag har förlorat tid med otrevlig personal på BuP akut i söder om jag kommer aldrig att få tillbaka.
Nu har jag en fråga, om jag vägrar att fortsätta att ta hjälp från BuP ( för ni hjälper mig med inget, era medicin får mig att må sämre.  )  kommer jag bli inlagd då? Bara för att jag orkar inte att ta er värdelös hjälp?
Jag förväntar mig bra svar på mina frågor och inga ''oj vad tråkigt att höra''
med inga vänliga hälsningar Piotr.
Piotr

BUP svarar:
Hej!
Tänkte att det är bra att länka några artiklar så du får information hur man kan gå vidare om man inte är nöjd med den hjälp och vårdinsatser du fått. Du är besviken och känner dig lurad. Kränkt kanske? Jag har en förhoppning att du på sikt kan släppa detta och gå vidare. Förtroende tar tid att bygga upp men det går. Med min önskan att du ska kunna gå vidare menar jag inte att du måste glömma det som hänt eller på något sätt minimera din kritik mot BUP. Vill bara att du ska kunna gå vidare och återfå ditt förtroende för de som vill hjälpa dig.
Du skriver MYNDIGHET med stora bokstäver. BUP tillhör landstinget och är sjukvård och är ingen myndighet. I vissa fall kan tvångsvård vara aktuellt men någon myndighetsutövning är det inte frågan om utan sjukvård och behandling mot en mängd psykiatriska tillstånd.
Sist över till dina två frågor. Kommer du att bli inlagd om du vägrar fortsätta ta emot hjälp från BUP? Den fråga kan jag utifrån ditt brev inte besvara mer än det finns tvångsinsatser som används väldigt restriktivt och är reglerat i lag. Jag hoppas verkligen inte att det behöver gå så långt att den frågan ens kommer upp.
På frågan angående din kompis. Om hans föräldrar måste veta? Som jag ser det är två intressen som kan stå emot varandra. Föräldrarnas rättigheter som vårdnadshavare till insyn och delaktighet och barnet eller ungdomens önskan att inte blanda in föräldrarna. Ett dilemma som många ungdomar sitter i.
Hoppas att mitt svar varit till någon hjälp.