Vill kunna gråta
Ärligt talat hatar jag att prata om det här, men jag känner att jag måste för att inte bli galen. Jag är 16 och har gått på bup sen jag var 14 pga ätstörningar och självskadande. Jag har slutat med det, men istället har de negativa känslorna omvandlats till panikångest och en depression. Jag tar fluxotin, men jag känner mig aldrig riktigt glad. Det har blivit värre på sistone, jag tror det kan vara pga jag börjat på gymnasiet och känner mig så isolerad från mina andra vänner, eller att min lillasyster nyligen diagnoserats med add. Så mina föräldrar tenderar att ignorera mig. Jag känner mig så ensam, jag har ingen att prata med. Men det värsta är att jag inte kan gråta. Jag vill så gärna gråta och släppa ut allt. Men det går inte, jag känner mig så tom. Vad ska jag göra? Varför kan jag inte gråta?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du vill kunna gråta. Att du längtar efter att släppa lös alla känslor du bär på. Jag förstår att du skulle vilja det. Att gråta och för den delen också skratta är härligt.
Du har säkert läst och fått information om din depression men jag tänkte skriva några rader om detta. Jag träffar många deprimerade ungdomar i mitt arbete. Alla har sin egen historia och upplevelser som gör dom ledsna. Frågan alla undrar över är när ska jag börja jag må bra igen och känna mer glädje över livet.
Du verkar vara en klok och observant tjej så jag tror du kommer kunna notera förändringen. Att behandla en depression tar tid. Skillnaderna med ökad ork och lust kanske inte är så tydliga varje dag men över tid är de märkbara. Så det finns hopp. Hoppas mitt svar på ditt brev kan ge dig lite hopp.
Att vara deprimerad är inte lätt. Det är skittråkigt helt enkelt. Helt värdelöst. Det är vanligt att man bli passiv, då aktiviteter man gillat tidigare inte är roliga längre. Fast man känner sig ensam växer det upp ett jättemotstånd att ta kontakt med dom som man saknar och längtar efter. Man vill egentligen ha sällskap och kontakt men man orkar inte ringa. -"Jag gör det i morgon istället." De negativa tankarna tar över, mer ilska och irritation, kanske svartsjuka på sin syster.
Vet dina föräldrar hur du mår just nu, har du berättar om din känsla av ensamhet? Att du inte träffar dina gamla klasskamrater lika ofta. Om dom får veta hur du mår kanske de blir mer engagerade igen och du inte upplever dig ignorerad. Det är viktigt att du får stöd och hjälp att vara så aktiv som du orkar. När du känner dig tom och aldrig riktigt glad behövs kärlek, närhet och omsorg.
Jag vill rekommendera dig att prata med dina föräldrar och din läkare om din depression och längtan av att gråta och släppa på alla känslor. Om det skulle finnas någon samband runt medicineringen och att du känner dig utan känslor.
Jag vill passa på att ge dig en massa beröm. Fantastiskt bra jobbat med att bli kvitt din ätstörning och att inte göra dig själv illa. Det måste kännas skönt för dig och ge hopp om att även dessa problem kan lösa sig. Naturligtvis skönt för dina föräldrar och din lillasyster.
Du har positiva erfarenheter av att det kan bli bättre så glöm inte det fast det just nu känns tungt, ensamt och tomt.