Har ångest över det mesta
Hej,
jag är en tjej på 12 år som har mycket ångest. Jag har ångest över det mesta och fått de flesta vanliga fysiska symtomen på ångest. Jag undrar om det är möjligt att man kan vara så rädd för något så att man tillslut känner att det är så påriktigt?
Jag är tex väldigt rädd för att tex tappa minnet eller helt plötsligt inte förstå vad någon säger osv. Att det ska vara nåt fel inne i huvudet. Jag har varit och kollat hos läkare varför jag ofta har ont i huvudet (varit rädd för hjärntumör) men läkaren konstaterade att det var spänningshuvudvärk och han sa att huvudvärk inte är ett vanligt symtom på hjärntumör. Därför har jag börjat fundera på vad ett symtom till hjärntumör skulle kunna vara. Tänkt att om man tappar minnet eller bara slutar förstå vad folk säker eller skriver skulle vara ett symtom. Är väldigt rädd att detta ska hända mig. Har därför börjat känna av att jag inte riktigt kommer ihåg saker som hända alldeles nyss och innbillar mig att saker ska hända mig. Tex att jag inte ska förstå vad mina kompisar säger till mig. Kan detta vara logiskt?

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du varit en gång till läkare och kollat upp din hälsa. Jag undrar om du också har varit hos någon professionell behandlare som en psykolog eller en kurator som kunnat hjälpa dig att gå igenom de besvär du känner och uppfattar som ångest.
Väldigt många människor drabbas någon gång av oro och ångest. Med det vill jag säga att det finns bra råd och behandling kring det och det är ingenting som man ska behöva skämmas för.
De olika symtom som du skriver om och den rädsla du känner för olika saker, som att det ska vara något fel inne i huvudet, att du är rädd för att tappa minnet eller har rädsla för att du ska ha en hjärntumör- ja det är logiskt på så vis att så här kan oro och ångest ofta yttra sig. Ja, det finns ångestsymtom som visar sig på så vis att det man upplever att man är rädd för att känna av från kroppen blir förstärkt då.
Jag tror du skulle ha stor nytta av att du får träffa en professionell behandlare som noga kan gå igenom de här tankarna och oroskänslorna med dig, kanske också prata med dina föräldrar hur de kan stötta dig på ett bra sätt när du får oro.
Ni kan t.ex. gå tillbaka till vårdcentralen och berätta att besvären med oro fortsatt och då brukar läkaren antingen kunna hänvisa till en av vårdcentralens psykologer eller hjälpa till så att man får kontakt med BUP, barn- och ungdomspsykiatrin för en bedömning.
Om du tycker det känns svårt att ta upp det på egen hand med dina föräldrar så kan du först gå till skolkuratorn eller skolsystern som kan hjälpa dig att prata med dina föräldrar om att du har oro och hur ni kan få vidare hjälp kring det.