Ständigt stressad
Hej..asså du som läser är kanske den enda som kan hjälpa mig förstå vad är problemet med mig.Jag vågar inte prata med en kurator eller någon annan..det känns inte bra alltså.Jag är alltid stressad,det spelar ingen roll vad det är,jag får stress hela tiden,när jag tänker på skolan t.ex,även om jag har bra betyg så är jag ändå stressad.Jag är rädd för att misslyckas,jag vågar inte ens säga vissa saker för att jag vill inte att folk ska tycka att jag är dum eller något.Jag är jätterädd för att prata med människor,jag får panik varje gång min lärare säger att jag måste prata framför klassen.Jag vet inte hur ska jag göra eller vad jag ska göra..jag kan inte lugna mig oavsett vad.Det är stress o stress 24/24..Är det ångest jag har?
D.A.

BUP svarar:
Hej!
Ja, du verkar vara extremt stressad, du kan inte pausa. Vet du, det tycker jag är nästan symboliskt att du jäktar till den milda graden att mellanrum - alltså paus mellan meningarna - fattas. Jag skulle säga direkt: ta paus, andas mellan meningarna!
Hoppas att du inte missförstår mig, det är inte stavningskontroll jag talar om. Jag ville påpeka hur tydligt din extrema stress är även när du skriver. Men nu ska vi gå lite närmare in på vad som står i ditt mejl. Låt oss strukturera, sortera, det är också en övning i stresshantering.
Du vågar inte tala med kuratorn eller med någon annan, inte inför klassen heller för du är rädd för att "folk" tycker att du är dum. Här är kärnan till din oro (du kan kalla det för ångest om du vill, det är inte namnet som är viktigt): vad andra kommer att tycka om dig. Du är rädd för att bli "bedömd" och du utgår ifrån att du kommer att framstå i dålig dager. Detta antagande är en utgångspunkt för dig och det leder nödvändigtvis till att du hela tiden ängslas över att "misslyckas". Inte undra på att du inte kan lugna ner dig, din utgångspunkt och ditt grundantagande låser dig i en egen tankebubbla som du måste brytas med hjälp utifrån.
Man kan alltid fundera på hur det kommer sig att du inte litar på dig själv alls, att även om du har betyg som är helt ok brottas du uppenbarligen med en prestationsångest. Att våga prata inför andra betyder självklart att man "visar upp sig" och det kan kännas läskigt för oss om vi är så rädda som du, vad andra tycker. Fast kompassen ska vara vad du tycker om dig själv. Här tror jag du hanar i någon form av cirkelresonemang. Du ser inte andra heller som olika, bra på något och inte så bra på annat utan du antagligen utmålar "alla andra" som "bättre" än du. Du kan inte se dig själv som är bra i vissa och mindre bra i andra sammanhang. Denna nyansering behöver du få hjälp med att kunna göra.
Ibland kan hjälp finnas närmare än vad man tror. Kan du tala med dina föräldrar eller med någon av dem? Känner de till vilken enorm oro och stress du upplever? Kan de stötta dig och lugna ner dig? Eller litar du inte på dina föräldrar alls, är det kanske de som är alltför ofta kritiserar dig? Jag kan inte veta det, men tänk efter och gör ett försök om du inte har gjort det än.
Jag skulle naturligtvis rekommendera starkt att du kommer över en tröskel, tröskeln inom dig själv och rent fysiskt, tröskeln till skolkuratorns/skolsköterskans rum. Jag är bergsäker på att kuratorn känner igen detta problem, det är väldigt många elever och  som brottas med samma problem. Ett alternativ är Ungdomsmottagningen där du också skulle kunna få hjälp med stresshantering. Där kommer man också känna igen din oro och ångest inför att "misslyckas". Men om det ännu så länge känns för stort steg att prata ansikte mot ansikte kan du gå in på Snorkel och få konkreta råd att kunna sakta ner. Även på Tjejzonen eller Tilia kan du chatta med någon om dina problem. Läs även de korta artiklar jag bifogar här och tidigare frågor med våra svar om den här typen av stress. Där ser du också att dina svårigheter inte alls är ovanliga och likväl att hjälp finns. Du ska inte fortsätta så här och riskera att du en vacker dag bara brakar ihop!
I nuläget kan du väl förebygga det och andas ut, andas fritt!