Alla tror jag är glad och hypad
hej, jag är en tjej på 15 år och jag har varit nere på senaste tiden. Asså jag kan inte koncentrera mig eller något. Alla tror att jag är glad och hypad men innerst inne så är Jag förstörd. Och jag vill inte säga till någon att jag är ledsen speciellt inte till skolkuratorn eftersom jag är rädd att hon kommer säga det till mina föräldrar och jag vill verkligen att ingen ska veta men jag gråter varje natt och det är som att jag tar på en mask varje morgon i 7 timmar och när jag kommer hem så blir jag ledsen. Alltså jag mår inte bra alls och det är så mycket saker i mitt huvud. Men det känns bara som vad jag än gör eller säger så är det mitt fel. Och jag vill verkligen inte att folk ska tycka synd om mig eller se mig som någon annan person för jag pallar inte med det. Ingen förstår hur jag mår jag vill bara dö men jag vågar inte. Jag kan sitta och stirra  ut genom fönstret i typ 20 minuter och det känns som att jag inte har några känslor och asså ingen förstår hur jag mår. Varje gång jag visat att jag vart lite ledsen så blir mina vänner arga och de säger "hallå? Vad är det med dig sluta vara så tråkig" eller så märker ingen av mig vet inte vad jag ska ta mig åt

BUP svarar:
Hej,
Så jobbigt att du inte mår bra och att ingen har förstått det om dig utan tror att du mest är glad. Ja, så svårt kan det nog vara för andra att verkligen se hur en annan person mår inuti. Många gånger så kan det vara så som du skriver, att man tar på sig en mask och gör sitt bästa för att också dölja för andra hur dåligt man mår.
För en kort tid så kan det ibland vara en fungerande strategi, att man så att säga inte fokuserar så mycket på det jobbiga utan försöker fungera som vanligt och "verka glad". Men som jag förstår på dig så har det här pågått ett tag och den där masken verkar kanske inte hjälpa dig just nu utan kanske också bidrar till att du känner dig för ensam i hur du mår.
Du skriver att du verkligen inte vill att någon ska veta om hur du mår. Jag har några tankar om det. För det första skulle jag vilja säga till dig att det är väldigt vanligt att man kan gå igenom en period när man mår dåligt och att det inte är något konstigt. Du är långt ifrån ensam om det och det kan finns många olika skäl till att må dåligt. Det är OK att inte heller ha alla svaren själv på varför. För det andra så är det en styrka i livet att lära sig ta emot stöd och hjälp av andra när man gå igenom en tuff period. På det viset kan man både lära sig att hjälpa sig själv och man kan också vara en förebild till någon annan som man pratar med och som har det svårt en tid.
Jag undrar därför om det finns någon av dina vänner som du har lite mer förtroende för och som du skulle kunna tänka dig att börja prata lite med när ni är själva, pröva att berätta något mer om hur du egentligen mår och att du inte känner sig så glad som du kan verka på utsidan. Ibland när man kan få bra respons från en vän så kan det betyda mycket att veta att det finns någon i ens närhet som som vet om hur man mår.
Du skriver att du inte vill gå till skolkurator, så därför vill jag ge dig lite andra tips om vart man kan vända sig. Om du bestämmer dig för att du vill gå och prata med någon professionell utan att någon annan får veta det så skulle du kunna gå till en ungdomsmottagning, du kan kolla in deras hemsida för mer information.
Om du hellre vill söka stöd och råd på nätet så kan du kolla in tips om det som jag skickar med är nedan. Tilia är en förening för unga som mår dåligt och som erbjuder bl.a. chattstöd via sina volontärer. Ett annat tips är tjejzonen som också ger stöd via chatt eller via sina storasystrar som man kan ha kontakt med under en lite längre period, läs mer på deras hemsida.
Hoppas verkligen att du mår bättre snart!