Rädd att depressionen kommer tillbaka
Hej! Jag är en tjej på 14 år, jag har mått väldigt dåligt den senaste tiden, jag har varit inne i en depprision sen innan och är rädd att den kommer tillbaka, jag hade självskadebeetende för ett halv år sen och nu har jag skurit mig igen.. Jag orkar inte gå i skolan för att jag mår så dåligt men jag får inte gå iväg av mina föräldrar eller lärare.
Jag vill bara åka iväg till min kille som jag mår bätttre hos men har inte fått dra dit om jag går ifrån skolan.
Skulle behövt hjälp.. Tack

BUP svarar:
Hej!
Att du redan tagit dig igenom en svacka och att du lyckades bryta mönster med självskadebeteende en gång tidigare tyder på att du har en inre styrka och erfarenheter med dig som du kanske kan använda nu igen i denna svacka som du är inne i nu. Men ganska ofta kan det vara svårt att klara av att hantera nedstämdhet och självskada på egen hand särskilt om det har hållit på ett tag.
Jag funderar över om du har varit hos någon professionell när du mådde som sämst och om ni kanske fortfarande har kontakt? I så fall brukar det gå bra att höra av sig till den personen eller mottagningen igen om man upplever att man mår sämre igen eller att vissa problem kommer tillbaka.
Om du står utan stöd just nu så skulle du kunna börja med att vända dig till skolkuratorn eller skolsköterskan. De brukar sedan kunna vägleda en vidare om man behöver det. Du skulle också kunna gå till ungdomsmottagningen där man kan få hjälp med egna samtal kring hur man mår och sina relationer.
Som en del av hjälpen så brukar behandlaren eller kuratorn kunna hjälpa till med hur du kan prata med föräldrarna, ibland kan behandlaren också hjälpa till med det. Kanske dina föräldrar skulle behöva få mer förklarat kring hur då mår, att du kanske inte orkar vara hela dagen i skolan när det är som svårast och att du kan behöva få ha en annan planering då. Jag tycker du ska söka stöd hos en utomstående om du inte känner att dina föräldrar och lärare kan ge dig tillräckligt med stöd så du kan må bättre. Hoppas något av dessa råd kan vara dig till hjälp.