Häftigt humör
Jag har väldigt mycket humörsväningar i mitt liv, hela tiden, dygnet runt. Jag kan gråta, bli super arg och sprallig och glad på samma dag. Det är väldigt irriterand och det hindrar mig, min pojkvän och andra i min närhet att säga och vara så som de vill. För annars så kan jag bli irriterad, arg eller ledsen. Och det är inte svaga känslor, känslorna tar över hela kroppen och det ända jag känner just då är just den känslan, kanske ilska. Jag kan bli så arg så jag skriker och slår allt i närheten. När jag är ledsen så är jag så ledsen så jag helst bara vill dö just då. Jag har ingen kontroll på känslorna, jag kan inte känna av att "a nu kommer jag bli arg", jag kan inte hindra det och ingen kan få mig att reagera mindre. Det behöver inte hända stora saker för att det ska hända, kan gälla att någon säger något jag inte gillar just då som tex, säger ett svar på en fråga utan att jag har fått fundera färdigt. Detta är väldigt irriterande och det börjar gå överstyr. Jag vet inte vad jag ska göra. Inget hjälper, har testat att sova mer, äta bättre och allt sånt men det går inte. Jag har sedan liten haft häftigt humör men nu är det liksom farligt för andra och för migsjälv. Vad ska jag göra?
Osäker tjej

BUP svarar:
Hej!
I ditt brev berättar du att du har så starka känslor att det känns som att de tar över hela kroppen. Det verkar gälla såväl positiva som negativa känslor och har alltid varit så för dig.
Låt mig börja säga något om känslor. Vi är ju så olika alla människor. Vissa av oss är mer återhållna, reagerar sällan särskilt mycket på det som händer runt omkring oss, visar inte heller direkt utåt vad vi känner. Andra personer har mer, som man säger, temperament. Att känna igen sina känslor och kunna uttrycka dem är en mycket god egenskap som ger styrka.
Det är mycket insiktsfullt och moget av dig att be om råd om vad du ska göra när det nu börjar gå så långt att ditt sätt påverkar andra i din omgivning negativt. Ja till och med blir farligt, för dig själv och andra, skriver du.
Nedan i en länkad artikel står att starka känslor av ilska förstås kan bero på att man reagerar helt sunt på en situation där man t ex känner sig pressad. Det är mycket viktigt att påminna sig om.
För att reda mer i vad det kan handla om för din del och för att du ska få hjälp så att inga situationer går över styr föreslår jag att du tar kontakt med någon från elevhälsan på din skola, t ex skolkuratorn. Där kan du berätta mer där om dig själv och det som oroar dig med ditt humör. På ungdomsmottagningarna finns det också kuratorer att vända sig till.
Det finns bra metoder att använda där man övar sig i att hantera sitt häftigt humör. Det kan handla om avslappningsövningar och att träna sig i det som kallas acceptans.
Som sagt, för att förstå det bakomliggande bättre tycker jag dock att du ska gå och prata med någon om din impulsivitet och dina kraftiga utbrott. Ett tips är att ta med din pojkvän som känner dig väl och kan berätta ur sitt perspektiv om vad han tänker om det som händer med dig och mellan er.