Kan man få papper på vad som hände på BUP?
Hej mitt namn är mohammed och jag gick hos er när jag var liten. Jag tänkte kolla ifall de finns någon möjlighet att få papper på vad som hände och så när jag gick hos er.
Mohammed

BUP svarar:
Hej Mohammed!
Man har rätt att få läsa sina journaler. Journal kallas de anteckningar som skrivs av läkare och andra behandlare vid besöken när man har vårdkontakter, t ex går på BUP. Endast i undantagsfall kan det bedömas att det är olämpligt att göra det, t ex ur hälsosynpunkt.
Journaler sparas i minst tio år. Hur länge kan se olika ut. Hör av dig till den mottagningen du gick på och berätta att du vill läsa din journal. Om journalen inte längre finns på den mottagningen kan den finnas i ett arkiv. Då kan du också få tillgång till den men du kan behöva höra av dig någon annanstans. Det kan ta lite tid att få tillgång till sin gamla journal, men ge inte upp!
Här år en länk till 1177 Vårdguiden där det står ett mer utförligt svar på din fråga. Journalerna är till för att vården ska vara säker och ska kunna kontrolleras, samtidigt som sekretessen är - d v s förbudet att sprida information om patienterna - stark, så det finns många juridiska regler att följa kring detta
Lycka till!