Ensam på avdelningen
Hej,
Vad ska man göra när vårdpersonal hotar med bältesläggning och tvånginjektioner för att man inte är medgörlig? T ex ville jag inte gå ut ur mitt rum på avdelningen utan ville vara kvar därinne och då sa de "antagligen kommer du ut ur rummet eller så bältar och tvångsinjicerar vi dig". Detta var för att de inte hade personal att sitta vak, men om man är bältad så måste ju någon ändå sitta vak. Så jag tolkar det här som ett slags hot för att jag inte lyssnar på vad de säger. T ex när jag blir fasthållen säger de obehagliga kommentarer till mig som förvärrar situationen. Jag bad om att få överklaga min tvångsvård, men det fick jag inte och de ringer inte till läkaren när jag ber om det.
Vad ska jag göra? Vem kan jag vända mig till? Jag tycker att det de gör mot mig är fel och jag mår så himla mycket sämre av allt det här. Jag har försökt prata med annan personal på avdelningen med de säger bara "jag tänker inte lägga någon åsikt i det". Jag mår så dåligt just nu, jag ligger bara under täcket hela dagarna och gråter. Känner mig så ensam och liten, det finns ingen att vända sig till och jag kan inte komma härifrån på något sätt, hjälp mig.

BUP svarar:
Hej!
Det gör ont i hjärtat när man läser om hur du upplever det på BUP-avdelningen: ensam, liten och ingen att vända dig till.
Du berättar om fasthållning och hot om bältesläggning och tvångsinjektioner. Det låter väldigt skrämmande. Förstår du varför de säger så? Vad är det som gör att de tänker att de måste tvinga dig? Är de är oroliga för att du ska skada dig själv eller ta ditt liv?
Har du föräldrar med dig? Ofta har man föräldrar med i behandlingen på avdelningen, men eftersom du skriver att du är ensam låter det inte så. Kan du ändå berätta för dina föräldrar om hur du har det på avdelningen, be dem om stöd?
Det brukar också finnas en person som blir ens samordnare eller huvudansvarig behandlare när man blir inlagd och/eller någon som utses att vara ens kontaktperson. Hens/deras uppgift är att lyssna på dig och bidra till att planeringen av din behandling blir bra för dig. Har du fått en sådan kontakt? Berätta i så fall samma sak som du gjorde i ditt brev hit. Du kanske kan skriva ner det inför ert nästa möte?
Att ligga inlagd är för många väldigt jobbigt. Allt ställs på sin spets och det kan kännas hemskt att inte få göra som man vill. För andra kan det kännas skönt att få komma hemifrån och bli mer omhändertagen, för att man då äntligen kan slappna av.
När man inte är nöjd med den vård man får finns det olika instanser man kan vända sig till. Bifogar länkar om det nedan. I Stockholm finns det även något som kallas BISAM (brukarinflytandesamordnare) som har till uppgift att fungera som en länk mellan vårdverksamheten och patienterna. Hur det ser ut på andra platser i landet känner inte jag till.
Jag hoppas att du först och främst hittar någon behandlare som du kan känna förtroende för så du inte känner dig övergiven.
Det här är två länkar om dina rättigheter inom vården IVO (Inspektionen för vård och omsorg) och Socialstyrelsen. Observera att man kan ringa/chatta och mejla IVO för råd.