Krossade mitt hjärta
Hej jag är en kille på 16 år som verkligen behöver någon att prata med. Någon jag inte känner!
Jag har flera gånger under mitt liv hamnat i depressioner som lett till självmordstankar och försök! Jag har alltid velat göra något med mitt liv något stort, bli stor men vad jag än försöker satsa på tappar jag snabbt suget. Idag krossade en av de personer som jag gillat mest på denna jord mitt hjärta och detta är andra personen. Detta har alltså hänt 2 gånger och denna gången vet jag verkligen inte vad jag ska göra!
Jag blir bara arg på allt och alla mest mig själv men på hela världen och livet. Vill bara att allt ska ta slut. Har hela livet hatat människor för det känns inte som jag passar in bland alla andra. Jag har massa vänner men känner mig hemma. Jag gillar mer djur och älskar på något sätt de mer för de känns som de ger mig mer kärlek tillbaka.
I alla fall vet inte vad jag ska göra? Allt är meningslöst just nu och de som säger att självmord aldrig är den ända utvägen, vet jag inte om jag håller med just nu. Vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Att få sitt hjärta krossat av någon man gillar väldigt mycket brukar vara bland det värsta som kan hända. Och det brukar hända dom som vågar ta risken att bli fäst vid någon.
Först är det naturligt att bli arg och kanske bitter på livet och allt. Man får vara försiktig så hatet och ilskan inte vänds mot en själv. Om du märker att hat och ilska riktas mot dej själv är det risk att du blir deprimerad igen.
Bäst är om du kan känna din sorg över den förlust du lidit - om du kan sörja den du gillat mest på denna jord. Det kan ta sin tid men om allt går väl får du igen lust och förmåga att älska igen!
Det kan nog nu kännas omöjligt och som ett under, men så brukar det bli. Livet leker igen! Du undrar vad du ska göra nu. Du har ju svaret själv - du behöver någon att prata med.
Så ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor och börja en samtalskontakt. Det är bra för att förebygga en ny depression. Du kan läsa mer om ungdomsmottagningar på www.umo.se
Lycka till!