Vill vara glad igen
Hej, jag är idag 17 år gammal och mår psykiskt dåligt.
När jag var yngre hade jag alltid gott om vänner. Men i åk 7 förändrades allt. Jag skulle inte säga att jag var mobbad jag var bara inte accepterad i klassen. I åttan började jag få sömnproblem och i nian fick jag sämre självförtroende och ville inte gå till skolan längre. Jag tog kontakt med kuratorn på skolan men hon tog mig inte på allvar hon sa bara " det är 4 månader kvar av skolan du klarar det" Det blev inte bättre när jag började gymnasiet. Jag kände mig mest i vägen och hade inte riktigt fått en kompis. Jag tappade intresset för den saken som alltid betytt mest för mig idrotten. Jag orkade helt inte gå på träningarna längre och jag tyckte inte det var kul heller försökte hela tiden komma på saker för att slippa. Lite senare fick jag en väldigt bra kompis och idag är vi bästa vänner. Till sommaren fick jag problem med maten också. Jag gick ner 4 kg och jag har alltid älskat mat. Jag tog kontakt med ungdomsmottagningen och fick träffa en kurator som sa åt mig att gå till läkaren då hon trodde att mina problem berodde på vitaminbrist. Men det gjorde det inte. Höstterminen har börjat nu och jag är super trött och kan knappt fokuserar på lektionerna och mina betyg blir bara sämre och sämre. Jag äter mer nu men orkar fortfarande inget. Jag vet att motion kan hjälpa men det är svårt när man inte har orken. Jag vet inte vad jag ska göra. Jag åker snart till Afrika i 3 veckor med skolan men vet inte om jag borde göra det. Jag vet inte om jag klarar av det. Jag vet inte vart jag ska vända mig längre. Då jag inte har blivit mobbad eller har skilda föräldrar så känns det inte riktigt som att man bör må dåligt. Jag är trött på att låtsas som att allt är bra när det inte är det.
Vill vara glad igen

BUP svarar:
Hej!
Så länge du har kämpat på med skolan och det sociala samtidigt som du inte mått bra och saknat din vanliga energi. Bra att du i allt det här har lyckats lära känna en ny nära vän!
Det du beskriver med sömnproblem, känna att självförtroendet sjunker, tappa intresse för dina vanliga aktiviteter med idrott som betytt mest för dig, uppleva hur kroppen saknar energi, ständigt trött och fått svårt att fokusera i skolan, sämre matlust är sådana reaktioner som kan förekomma under en period av nedstämdhet och depression.
Det går så klart inte att ställa någon diagnos utan att ha träffat dig och gått igenom helheten kring hur du mår, men då du inte känt dig glad på länge så tycker jag att du skulle behöva få hjälp med en professionell bedömning hos läkare eller psykolog.  Ibland finns det tydliga yttre orsaker till att man börjar må sämre psykiskt men ofta kan det vara svårt att förstå hur ens känslor och reaktioner hänger ihop och man behöver då få hjälp med det.
Du skriver att du åker till Afrika om 3 veckor med skolan men vet inte om du klarar av det. Jag antar därför att du så snart möjligt skulle behöva hjälp och råd kring det här. Du kan gå till vårdcentralen på en drop-in tid och berätta för läkaren om allt som du skrivit om i brevet. Läkare på vårdcentralen är vana att bedöma om det kan röra sig om en depression och i vissa fall kan man därigenom få kontakt med en psykolog eller andra råd. Vid behov kan man få remiss till BUP eller Unga vuxna beroende på åldern.
Du också skulle behöva prata med din mentor om skolresan så ni tillsammans kan tänka ut den bästa lösningen för dig kring det. Om du beslutar dig för att åka med så tror jag att du kommer känna dig mindre stressad om du vet att du har en ledare eller lärare med dig som du vet om hur du mår och som du kan söka upp om du behöver det.