Har jag fobi?
Är en... vet inte riktigt än. Men det är inte därför jag skriver. Det är någonting jag kan ta upp någon annan gång.
Anledningen till att jag skickar in en fråga är för att jag undrar om man kan ha trypofobi (rädsla/en extrem känsla av att vara äcklad av hål, speciellt formade eller allmänt)? Vad jag vet har det inte blivit klassad som en officiell fobi p.g.a. att många som skulle kunna lida av trypofobi inte faktiskt är rädda, men som mig kan må så dåligt av att titta på hål så att de nästan känner som om de kommer tuppa av bara genom att tycka det är extremt äckligt.
Jag skulle inte fråga om det inte var så att det på senaste tiden (ungefär sedan i slutet av Augusti) har blivit utsatt för visuellt obehagliga bilder av hål för första gången i mitt liv. Förut har jag inte blivit utsatt för sånt, då det aldrig fanns omkring mig, men nu när jag har saker som bananer med bruna prickar, lotus blomman och insidan av ett öra (från NO lektionen) runt omkring mig har det varit ett stort problem.
Måste/kan jag få en utredning som berättar om jag möjligtvis kan ha det? Skulle min skolpsykolog kunna göra det? Vill helst inte behöva berätta för mina föräldrar om att vilja få en utredning, då de alltid tycker jag överdriver.
Tacksam för svar!
Biologiskt en tjej

BUP svarar:
Hej!
Du funderar på om du möjligtvis kan ha trypofobi. Jag tycker att det är en bra och viktig fråga du ställer som behöver få ett svar. Mitt råd till dig är att ta kontakt med din skolkurator, skolsköterskan. De kan sedan hänvisa dig vidare till skolpsykologen. Du behöver berätta om bilderna du sett. Hur du reagerade. Vad du uppfattar som obehagligt. Hur det påverkar dig. Din oro över att dina föräldrar inte ska ta dig på allvar, det behöver du också ta upp.
Du ska veta att det finns bra metoder för att behandla fobier.
Då dessa bilder var nya för dig så har säkert inte dina föräldrar sett dom. Om du visar bilderna för dina föräldrar kanske de kan förstå dig bättre. Våga pröva för att se deras reaktioner. Då kan du kanske berätta att dina reaktioner. Dina föräldrar kanske uppfattar bilderna som obehagliga eller reagerar på ett helt annat sätt. För någon som inte uppfattar dessa bilder som obehagliga kan det vara svårt att förstå att det ger dig en stor känsla av obehag. Det räcker med att bekräfta din obehagskänsla.
Det är inte riktigt samma sak men jag kom att tänka tillbaka då jag var i din ålder och började titta på skräckfilmer. Att man tävlade lite om att ha sett de läskigaste filmerna. Jag ville naturligtvis inte erkänna för mina kamrater att jag blev rädd ibland.
Utifrån ditt brev och din fråga har jag gått in på nätet och tittat på några bilder. Jag blev helt fascinerad. Jag upplevde inte bilderna som obehagliga utan blev mer fascinerad över hur skickligt det går att manipulera bilder. Att det går att skapa sådana bilder som ser så verkliga ut. Jag kan förstå att de kan uppfattas som obehagliga.
Den viktigaste frågan som du, dina föräldrar och skolpsykologen får undersöka är i vilken omfattning detta påverkar dig i din vardag. Hur stort problemet är för dig. Om du undviker aktiviteter som du gjort tidigare.
Jag är imponerad över den tid du måste ha lagt ner för att läsa på runt trypofobi. Att söka information är ett bra sätt att förstå mer men det är också viktigt att prata med någon vuxen om detta.
Att du skriver till oss är ett bevis på att frågan är angelägen för dig och det tycker jag också att den är.
Lycka till!