Tvångstankar om pedofili
Hej! Jag mår så otroligt dåligt, tror ingen fattar vilken ångest jag har. Detta pågrund av två saker. Det största just nu är en sak jag gjorde när jag va 12. (Är 15 nu) Jag kan knappt skriva det för skäms så otroligt mycket. Iallafall, jag hade precis hittat porr i den åldern. Jag visste allså inte hur det gick till och hur dåligt det egentligen var. Men en gång så kom jag in på en film där en Annan i min dåvarande ålder var med. En kille. Grejen var att jag fattade inte att det var fel? Jag tänkte inte alls mycket på det förens jag insåg vad jag gjort nu för några veckor sedan. Och ångesten verkligen kom ikapp och jag skäms så jävla mycket. Hur kunde jag ens göra så? Jag såg inte felet i det. Jag förtjänar inte att leva, jag är en hemsk person som inte borde få finnas. Jag har även problem med tvångstankar, hypokondri och allmänn oro över ALLT. Jag vet inte hur jag ska orka mer. Alla andra är så bra människor, men jag har misslyckat. Hur kunde jag vara så dum? Jag är just nu på "G" med en kille, och jag känner att han är värd så jävla bättre än mig, för jag är så äcklig. Vet inte hur jag ska kunna fortsätta leva med detta i mitt förflutna. Vet inte hur jag ska orka.. hjälp mig. Allt känns så hopplöst. Så himla hopplöst. Kommer aldrig kunna förlåta mig själv.
Och dom tvångstankar jag har är om att jag skulle vara pedofil. Jag gillar ju killar i min ålder men de kommer ändå upp tankar när jag ser ett barn, ex. "Tänk så tänder du på barn" osv. Får såna grova panikkänslor då.
detta ger mig en sån ångest, för jag vill verkligen inte känna så. Det är så sjukt äckligt. Fattar inte varför just jag skulle behövs råka ut för detta.
vet intr om den tvångstanken kom pågrund av att pedofili är något jag tycker är så sjukt fel? Att jag är så rädd för att vara pedofil att jag tror att jag är det.
Har ingen aning, jag börjar bli så trött på allting. Jag känner att jag bara borde avsluta allt för jag inte är normal, hur ska jag kunna bli helt frisk från mitt förflutna och tankar? Får panik, hatar mig själv.
M

BUP svarar:
Hej!
Det är starkt och modigt av dig att du skriver till oss trots all skam du känner. Nu ska du få läsa varför du inte behöver känna en sådan skam, men låt oss sortera lite i de problem du brottas med.
För det första: du har inte gjort något skamligt eller något fel alls som skulle ha skadat någon förutom uppenbarligen dig själv. Du som tolvårig råkade se porr som ställde till för dig riktigt, ordentligt. Det händer nuförtiden tyvärr många barn att de ser porr (eller olika sorters grymheter, aggressivitet och så vidare) på nätet när deras hjärna inte har en chans att hantera det de ser. Det är inte barnens fel, det är inte heller ditt fel. Det är definitivt de vuxnas fel som skapar system på nätet som är tillgängliga för barn som kommer att lida av det de får se och inte kan skydda sig mot det. Det finns ingenting i ditt förflutna som du bär skuld för och som du skulle behöva förlåta dig. Jag skulle vilja säga alla mina ord hittills med eftertryck. Du är inte ansvarig för det som finns på nätet och inte heller för att se det som finns där. Är det klart så långt? Lyssna då vidare.
Tyvärr har det du såg, men som din barnhjärna inte kunde hantera och bearbeta, påverkat dig mycket negativt. Inte för att du har blivit "pedofil", det blir man inte av att se barn eller unga i sexuella handlingar. Men du blev ändå fixerad vid denna tanke. Du kallar det för tvångstanke och det är någonting du måste få hjälp med att bli av med. Jag tror inte att man kan klara av det bara på egen hand. Ju mer du anstränger dig att inte tänka  de "förbjudna" tankarna desto påträngande kan de bli. Därför brukar man behöva hjälp utifrån av någon professionell. Tills du kommer så långt att du får den här hjälpen vill jag säga: tankarna är ofarliga, tankarna skadar ingen, tankarna stör bara den person som tänker störande tankar. Men i grund och botten är tankarna helt fria. Till och med känslorna är fria, alla de känslor som kan vara kittlande, lockande, upphetsande.  Endast beteendet är inte fritt, vi får känna och tänka vad som helst men vi får inte göra vad som helst. Och här vill jag återkoppla till det jag redan sagt: du har inte gjort något fel, inget att behöva ursäkta, förlåta och ingenting att skämmas för. Dina självförebråelser är obefogade.
Dessutom är du inte ensam om att ha de här känslorna och tankarna. Jag bifogar här nedan några andra mejl på samma eller liknande tema, så får du själv se att det inte är något helt unikt.  Människor har alla möjliga sexuella fantasier och tankar som de kanske tycker är konstiga. Men eftersom man ofta inte vågar pratar om dessa så är det lätt att tro att man är väldigt avvikande och konstig. Att ha sexuella fantasier om barn är det extremt svårt att tala om men det är mindre ovanligt än vad man tror.
Jag tycker att du snarast möjligt vänder dig ungdomsmottagningen i din kommun. Snarast möjligt skriver jag inte för det något farligt som hotar dig utan för att du plågas så enormt och tror att du är "sjuk". Dessutom kan du gå in på hemsidan  Preventell som ger stöd till personer som oroar sig för sin sexualitet.
Men jag ytterligare en tanke om ditt problem. Du skriver att du är benägen att känna oro och ångest, att du har även hypokondriska tankegångar. Det är väl möjligt att din benägenhet att få ångest och oroa dig för många saker är en bidragande faktor till att du känner en sådan hopplöshet inför din sexualitet och du utvidgar det till hela ditt jag. Det är viktigt att du tar upp din ångestbenägenhet när du går på samtal.
Alltså, försök nu att bita av huvudet på skammen - du har ingenting att skämmas för. Hoppas mitt resonemang hjälper dig att förstå detta och du vågar nu söka hjälp för att återupprätta en balanserad bild av dig själv och förstå dig på din sexualitet.