Känner mig missförstådd
Jag skriver för jag mår dåligt över min skolsituation. Det är så att jag ser ett mönster i hur jag fungerar med andra, speciellt i skolan. Jag har en tendens att vara alldeles för på i början när jag inte riktigt känner människor än, jag tror jag gör det för att jag har ett stort bekräftelsebehov och speciellt från killar. Jag tänker mig inte för när jag säger vissa saker och det känns som att ord bara kommer ur min mun ibland, som att jag säger allt jag tänker. Detta fungerar ofta i början, men efter ett tag är det som att folk blir väldigt trötta på mig och jag känner ofta att jag får blickar och att folk skrattar åt mig. Är övertygad om att det inte bara är något som jag inbillar mig eftersom det alltid varit såhär ända sedan dagis typ, att folk ofta pratar bakom ryggen på mig om att jag är jobbig, konstig och att de stör sig typ, vilket jag inte tycker att jag är mestadels. Detta har gjort mig väldigt osäker och jag har känt att jag måste tagga ner min personlighet för att andra inte ska störa sig på mig, så jag har i perioder i skolan blivit mer tillbakadragen och försiktig pga. att jag vet att många runt omkring pratar om att det stör sig på mig. Har också problem med ångest och social fobi, men min sociala fobi visar sig inte i alla sammanhang, så jag kan förstå att det låter lite konstigt att jag säger att jag är väldigt pratig i skolan, men det är där jag får ut min energi eftersom jag inte umgås med vänner på fritiden så mycket eller har så mycket vänner överhuvudtaget. Jag vet inte om mitt beteende i skolan hänger ihop med social fobi, att det liksom är ett stort osäkerhetstecken bara, men jag vet inte. Ska till en psykolog snart och tänkte prata om detta och kanske fundera på om jag kan ha ADHD. För känner igen mig i många saker, men inte i allt.
Känner mig missförstådd

BUP svarar:
Hej och tack för ditt genomtänkta brev.
Du funderar över flera saker angående hur du fungerar tillsammans med andra, bland annat i skolan. Du skriver att du upplever ångest och social fobi i vissa situationer. Du undrar också om det kan vara så att du har ADHD. Du har ibland känt att du måste dämpa din personlighet för att andra inte ska störa sig. För mig verkar det besvärligt och väldigt ansträngande att ha det så i längden.
Mitt svar blir mycket kort, eftersom du berättar att det redan är bestämt att du ska träffa en psykolog snart för att tala om hur du har det. Det låter jättebra tycker jag! På så sätt har du tagit ett steg mot att må bättre, och kanske förstå dig själv bättre.
Det är viktigt att du berättar om dina olika funderingar för psykologen. Det framgår ju av ditt brev att du har bra koll på hur du fungerar i olika situationer! Ta med allt. Tillsammans kan ni sedan sortera i vad som är viktigt och vad som kanske inte är det. Var inte orolig att det ska bli för mycket! Psykologen behöver få en så tydlig bild som möjligt för att du ska kunna få rätt hjälp och stöd.
Lycka till!