Vill kunna prata med mina föräldrar
Hej! Jag är en tjej på 16 år som har otroligt mycket problem med självskadebeteende och depression, jag mår inge bra och jag vill kunna prata med mina föräldrar om det men dom förstår inte vad jag pratar om så dom tror bara att jag inte vill vilket alltid slutar med bråk.. Men jag vill kunna förklara för dom att jag inte orkar allt och att jag inte mår bra.. Jag har själv självmordstankar också men jag skulle säga att min ångest styr väldigt mycket över hur jag mår och hur jag tänker och orkar.
Snälla hjälp mig...

BUP svarar:
Hej
Jag blev glad att läsa att du skulle vilja kunna prata med dina föräldrar på ett bättre mer konstruktivt sätt. Du har inte givit upp hoppet och tron att ni kan nå fram till varandra. Upplevelsen av att inte känna sig förstådd och att era samtal nästan alltid slutar med bråk måste vara jobbigt.
Alla barn och ungdomar behöver få känna kärlek och stöd från sina föräldrar. Det är jätteviktigt. Om man som du inte heller mår bra behövs stödet, kramen och berömmet ännu mer. Att få känna att man duger, att det är ok att vi under en period minskar på kraven. Att dina föräldrar berömmer dig för den du är och det du orkar prestera. Att de ser och uppmärksammar ditt slit. Förstår hur du mår och att du gör så gott du kan och det du orkar med.
Att vara deprimerad och ha ångest tar mycket kraft. Det påverkar prestationerna i skolan. Du skriver att ångesten styr dig. På din beskrivning av ditt psykiska mående. skulle jag rekommendera dina föräldrar att ta kontakta med BUP. Om du skulle vilja kan du höra av dig till BUP själv som ett första steg.  Där kan man få hjälp att prata med sina föräldrar, få behandling för sin ångest och sitt självskadebeteende, sina självmordstankar. Det är kuratorn eller psykologen som ni träffar som behöver göra en bedömning av din situation.Viktigt att du berättar så mycket som möjligt så det blir rätt bedömning. Jag bifogar lite information hur ett första besök går till. Det kan vara väntetid för att komma på ett första besök på BUP. Innan dess skulle du kunna prata med din skolkurator.
Lycka till!