Tänker mycket på vikten
Hej, jag är en 15-årig tjej som tänker väldigt mycket på min vikt och hur jag äter, hur mycket och hur många kalorier jag får i mig. Innan jag började tänka på det här jättemycket så blev jag tillsagd av min kompis att jag äter dåligt och hon säger ofta att jag troligen har ätstörningar. Ända sen dess har jag tänkt mycket mer på vad jag äter. På dagarna äter jag endast lite middag, jag försöker få i mig en macka på morgonen men det är inte alltid det går. Jag slänger bort frukosten min mamma gör åt mig i smyg för att hon inte ska få reda på något. Vad jag vet så hade min mamma ätstörningar när hon var i min ålder, och vad jag har hört så går ätstörningar i generna, kan det vara så att det är där jag har fått det från från början? Jag har även läst om vissa symptom och många stämmer in. Jag vet att jag borde söka hjälp men jag kan inte, jag vill inte prata med någon om det här. Om jag ska prata med någon så vet jag inte vem. Jag vill inte att mina föräldrar ska få veta. Jag vill även inte berätta för mina vänner för att jag är rädd för vad de ska tycka om mig. Jag vill också veta om det ens är möjligt att jag har en ätstörning? Det börjar frustrera mig att inte veta.
X

BUP svarar:
Hej!
Du verkar ha kämpat med det här ganska länge och din kompis har pratat med dig att det är ett mönster att du äter dåligt. När ens tankar på mat och vikt allt mer börjar ta över det man har fokus på i livet samtidigt som man känner att det inte går att sluta tänka på det här bör man söka hjälp.
Så du tänker klokt om dig själv när du inser att du faktiskt borde söka hjälp. Jag tror att en del av dig inser att det mönster du är inne i kring maten inte är en bra situation för dig och din hälsa. Samtidigt uppfattar jag att du är tveksam att låta någon få hjälpa dig med det här. Det är naturliga känslor att gå igenom när man är i processen att inse att man kämpar med ett problem som man behöver ta emot hjälp för.
Jag tycker absolut att du ska bestämma dig för att ta steget. Det brukar bli en känslomässig lättnad när du får råd och stöd hur du kan göra för att kunna ta dig ur den här onda cirkeln du har hamnat i kring maten med de tankar och känslor du har.
Du skriver att du också funderat på varför du drabbats av matproblem, om det kan gå i arv. Man brukar säga att ätstörningar förklaras multifaktorellt, d.v.s att det finns flera olika samtidiga förklaringar till att en person drabbas. Det är i alla lägen inget som du behöver skämmas för, det är många som drabbats av det och det finns bra hjälp till att må bättre och återfå en mer positiv kontroll kring maten utan att behöva ägna så mycket tid och kraft att tänka på maten och vikten och ständigt oroas.
Om du tycker att det i nuläget känns för svårt att våga säga något till dina föräldrar så brukar det vara bra att börja vända dig till skolsköterskan eller till skolkuratorn. Du skulle också kunna vända dig till en ungdomsmottagning för samtal och rådgivning. Du kan då få hjälp att prata igenom de här problemen och mer ingående få svar på dina olika funderingar. Ett annat tips är om du vill chatta med någon om dina funderingar t.ex.via Tjejzonen .