Mamma är våldsam
Jag är en 14-årig tjej som bor tillsammans med min familj som är fyra personer inklusive mamma och pappa. Min mamma är jättevåldsam i hemmet, hon skriker hela tiden och kan ta till våld mot mig väldigt enkelt. Det känns som våldet mest kommer på kvällarna då hon brukar dricka vin. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, mår verkligen dåligt av att hon tar till sig våld mot mig, skriker hela tiden och hennes alkohol. Hon säger att hon är den som gör allt i hemmet och att vi andra inte gör någonting men av det så behöver inte hon slå mig. Orkar inte gråta så mycket som jag gör nu, vill ju bara ha en vanlig bra uppväxt. Jag vill verkligen att min mamma ska gå till en psykolog och prata med någon, hon behöver det. Men vet inte vad jag ska göra?!
Nea

BUP svarar:
Hej!
Det är en hemsk situation du har hemma, dessvärre är det inte ovanligt med en förälder som under alkoholpåverkan blir våldsam. Du skriver att hon tar till våld mot dig och jag undrar om hon också gör det mot ditt syskon? Det kan kännas ännu svårare om våldet riktas bara mot en själv men inte mot syskonen och så känner man sig extra utsatt.
Hur det än är behöver du hjälp för detta inte får fortsätta, det är helt oacceptabelt och därtill förbjudet i lag. Man får inte använda våld mot barn, oavsett om det "bara" handlar om örfilar,en smäll här och var eller om det handlar om regelrätt misshandel.
Du har en pappa hemma och jag undrar hur han ser på mammas alkoholmissbruk och hennes våldsamma beteende? Ser han det? Tycker han också att det är ett stort problem?  Eller blundar har och bagatelliserar problemet för han av någon anledning inte kan/vågar ta konflikt med mamma? Går det att prata med honom hur du mår och att det här en ohållbar situation hemma? Det vore naturligtvis det bästa om han kunde motivera mamma till behandling och samtal om konflikterna hemma. Men det allra-allra viktigaste är att du får skydd och inte blir utsatt för fysisk och psykisk våld.
Som sagt, ni inte är den enda familjen som har svåra konflikter inbördes. Det finns familjerådgivning på kommunernas socialtjänst där man kan få rådgivning och hjälp med konfliktlösningar. Ordet socialtjänst brukar skrämma, jag vet, men det är baserat på en missuppfattning. Målsättningen är aldrig att straffa en förälder eller att ta barnen från sina vårdnadshavare, utan göra allt som är möjligt för att få ordning på relationerna hemma och se till att den som behöver år behandling för eventuell missbruk.
Nu tror jag inte riktigt att du själv kan motivera mamma att söka hjälp eller att ni som familj söker hjälp på socialtjänsten. Här skulle din pappa kunna stötta dig (eller er som är barn i familjen) och påverka mamma. Kan han inte göra det måste du själv gå vidare för att få skydd och hjälp.
Jag tycker du ska vända dig i första hand till kuratorn eller skolsköterskan och berätta vad som händer i familjen och att din pappa inte kan skydda dig mot mammas våld. Ett annat alternativ är att du ska vänder dig till Ungdomsmottagningen. Ytterligare förslag är att du går in på BRIS där man kan ringa, mejla eller chatta anonymt och få råd hur och vad man kan göra i din situation.
Jag vet att det alltid känns svårt att söka hjälp när man är utsatt hemma av en förälder. Men du har helt rätt i att du ska ha en "vanlig bra uppväxt", det har du rätt till. Våld förstör så enormt mycket, inte bara orsakar fysiskt lidande utan skadar självbilden, självförtroendet och är förnedrande. Hemmet ska vara en trygg plats för barnen utan våld eller ens hot om våld. Sök hjälp snarast enligt mina råd och läs också de länkar jag bifogar för att hämta ännu mer uppmuntran till det jag föreslagit.