Väldigt nedstämd sedan ett år
Hej bup. Jag är vädigt nerstämd och har varit det regelbundet det senaste året. Jag har bytt skola med några av min bästa kompisar men nu har de börjat frysa mig ute och väljer hellre vanrandra på gruparbeten. Jag hatar också lärarna alla är jättejobbiga, otydliga och ger oss för mycket läxor och prov. Varje gång nån frågar mig om skolan försöker jag att byta ämne men om det är mina föreldrar blir jag jättesur och skriker och gråter. Jag tror jag kan lida av depression och jag gråter och känner ångest över livet nästan varje dag. Jag har ganska stora problem med maten och varje gång jag ska eller har ätit tränar jag för jag vill bli av med de kalorierna som min kropp har samlat på sig under måltiden. Det känns som att alla är perfekta, får jättebra resultat på prov, har perfekta kroppar och liv. Jag tror att jag har panikångest också, om jag fastnar nånstans, ser risken att göra det eller känner mig obekväm eller rädd får jag en panikatack. Jag får jätteont i magen och en klump i halsen som gör att jag knapt kan andas och ofta blir jag yr och tror att jag ska svimma. Min mamma vet bara att jag inte trivs i den nya skolan och att jag lätt blir besviken på mig själv. Jag vill gärna besöka en bup motagning men vill inte att mina föreldrar ska veta det... finns det nån möjlighet till det? Tacksam för svar 💖

BUP svarar:
Hej!
Du har det verkligen jobbigt nu och det har varit så sedan ett år. Det som är svårast verkar vara att du känner dig utfryst av kompisarna och att det är stora krav i skolan. Skolan och kompisar är ju två viktiga områden i livet som när det inte fungerar bra, påverkar en mycket. Säkert är det därför du känner ångest och är så ledsen. Du känner dig dålig och tycker att alla andra är perfekta.
Hur perfekta andra känner sig när allt kommer omkring, vet vi inte så mycket om. Men varför du mår så här är viktigt att förstå mera om. Du säger att lärarna är otydliga och ger för mycket läxor och att kamraterna hellre väljer varandra till grupparbeten än dig. Kan det vara något i skolan som blir svårt för dig, något ingen har upptäckt och som du skulle behöva få mer med stöd av i skolan?  Som du säkert  hört, kan man t.ex ha svårt att lyssna och koncentrera sig. Det är något många ungdomar behöver stöd med och som skolan kan och ska hjälpa till med. Eller det kan vara något annat. Det är viktigt att förstå vad, så man kan göra så det blir bättre och så du inte behöver tänka så  dåliga tankar om dig själv.
Din mamma vet inte så mycket säger du. Är det möjligt att berätta mer för henne så att hon förstår hur jobbigt detta är för dig? För att kontakta bup när man är så ung som du, behöver föräldrarna vara delaktiga. Om din mamma förstår bättre hur du mår så kan hon hjälpa dig att få kontakt med bup.
En annan möjlighet är att du vänder dig till skolkurator och berättar om din situation. Skolkurator kan hjälpa dig sortera i svårigheterna och kanske också hjälpa dig tala med din mamma. Jag skickar också med en länk med tips på hur man kan få stöd och hjälp på nätet. Det kan vara ett sätt att börja våga prata om det svåra.
Försök. Så här jobbigt ska du inte behöva ha det!