Jag överreagerar om allt
Hej
Jag är en 13 årig tjej som kanske leder utav ADHD.
Jag känner att folk missförstår hur det är att ha dålig kontroll över sig själv och hur man reagerar. När jag blir arg så blir jag arg för mer än bara för han eller hon kasta ett sudd på mig. Jag blir arg över allt , bokstavligen , allt. Hur hon alltid pratar i lektionerna , hur han sparkar på stolen , hur lärarens mun rör på sig men jag hör inget. Min hjärna blir distraherad hur enkelt som helst. Gud lampan den , gör ljud äsch ignorera bara nu. kom igen du klarar det , nej jag klarar inte det ''HÅLLKÄFTEN JÄVLA SKIT LAMPA'' *går ut andas in men orkar inte andas ut* ''Fan , inte igen'' Ångest , skuldkänsla? nä då den kommer om 48 timmar , så lång tid tar det för mig att ångra vad jag har gjort och inse faktumet. Inte igen , nej, nej jag glömde bio biljetten fan, hur fan? Shit Assa , jag börjar med att skriva ner saker i en bok för att komma ihåg saker enklare. Det här var en jävligt dålig idea jag orkar inte skriva . Hmm jag skaffar sådana lappar som man kan visa när man är arg , hon sa precis ''Nej due fan inte ett dampbarn hahaha vad leker du?''
SVARA INTE! KOMIHÅG ATT IGNORERA
''hållkäften din idiot vad vet du om mitt liv jag måste kontrollera det här skitet VARJE FUCKING DAG MEN ÄNDÅ KÄNAR INGET FÖR DET , VAFAN ÄR DET HÄR FÖR SKIT'' *jag ska fan inte förlåta den där bitchiga idioten* 2 dagar har gått.
''Jag överreagerar om allt , jag orkar inte snälla sluta , snälla (namn) kontrollera dig själv.''
Processen börjar om igen .......
Jag har denna pulsen inom mig . Ska jag gråta eller ska jag slåss , men fan om jag slåss så får jag inte nog , tänker jag ALDRIG . Så fort man blir arg så blir hjärnan typ automatiskt en satan , jag skiter i allt . Allt jag har tränat för att kontrollera.
''Ge tillbaka bollen sluta jag orkar inte jag kommer blir arg'' sade jag minst 600 gånger i mitt liv utan resultat *explosion* Stryper hen men känner denna tomma känslan inom mig , allt rör sig , allt ljud blir tyst. Men han skrattar...
Hjälp mig , jag har försökt och få bort det här men det funkar inte. Och när det händer i skolan brukar jag vara riktigt respektlös hemma , jag bråkar med väggarna som man säger.
Snälla allt jag vill är att få bra betyg i skolan och kunna göra nåt för alla barn i världen och hjälpa samhället.
( Jag är en person med mycket humör , riktigt glad när jag inte är arg och jag får skuldkänslor snabbt . Jag hatar ingen , jag är vän med allihopa men så finns det mina impulser... hjälp snälla )
En unik elev

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att det tar mycket kraft och energi att hela tiden behöva brottas med din ilska och känna att du behöver någon slags kontroll. Det låter besvärligt att du liksom blir arg på allt möjligt som du skulle kunna bli arg eller irriterad över när någon tex kastar ett suddgummi på dig och det är nog svårt att förstå för andra. Det är något som händer i dig.
Det låter som du är mycket lättdistraherad och att du som du skriver, överreagerar på allt. Du undrar om du har ADHD. För att kunna sätta diagnoser behöver man mer information än vad som man kan skriva i ett brev till oss men jag tänker att det nog skulle vara en bra idé att försöka förstå bättre varför det blir så besvärligt för dig. Är ilskan en reaktion på något som stör dig, något du inte riktigt kan hålla utanför?
Du skriver att du kan bli respektlös hemma så dina föräldrar verkar känna till dina problem. Jag tycker du kan prata med dem och kanske ta kontakt med en vårdcentral eller BUP och söka hjälp. Du kan också själv börja med att gå till din skolkurator och prata med henne om dina undringar kring ADHD.