Vi hamnade alltid i bråk
Hej
jag ska precis börja i 6:an och i en ny skola. I fyran och femman så var det jätte jobbigt speciellt sista terminen då jag och en annan tjej fick gå till skolkurator och prata med vice rektorn... Vi hamnade alltid i bråk och det var jätte jobbigt, jag hade självmordstankar minst tre gånger. En gång utnyttjade hon min kompis döda pappa för att göra mig ledsen. Hon sa att hon inte tyckte synd om mig och jag fattade ingenting, då sa hon bara hans namn och jag brats i tårar och sprang iväg. Hon berättade mina hemligheter och hon limmade fast min mössa på min dyra jacka i vintras och det var droppen. Jag mådde jätte dåligt men berättade aldrig för någon. Det är bättre nu och jag är glad nästan hela tiden. Men jag vill inte att det ska hända igen i min nya skola. Vad ska jag göra om det händer igen, hon som var elak ska inte börja i min nya skola och det är jag glad över. Jag har med en annan tjej från min klass som är jätte snäll och vi är bästa vänner. Men om dom i min nya klass är elaka, hur ska jaga göra då och hur ska jag hantera det? Jag är en stark tjej och jag visar inte om jag är ledsen. Men om jag blir arg så är det som tredje världskriget startar och jag har inte adhd. Jag vill gärna ha svar om hur jag ska hantera det om det händer igen.
- Anonym
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Det är inte konstigt att du är orolig för hur det ska gå när du börjar en ny klass. Det är nog också lätt att tro att det kan bli som förut om det blir problem. Men det behöver ju inte alls bli som förut.
Det finns många slags problem och många olika sätt att lösa dom. Jag tror det är bra att liksom ha en verktygslåda med olika slags verktyg. Det är bra att ha lite att välja på, så man inte alltid gör på samma sätt.
Du kan fundera på vilka vertyg du har för att till exempel hantera konflikter. Kan du bara bli jättearg och starta ett stort krig? Eller kan du göra på andra sätt också?
Ibland kanske ett stort krig behövs men inte alltid. Du har ju mycket erfarenhet av konflikter med andra.Vad fungerar och vad fungerar inte så bra? Du kan säkert lära av din egen erfarenhet!
Det är väldigt bra att du har en vän med dej så du inte är alldeles ensam i början innan du lärt känna de andra. Du låter som en stark tjej men jag tror att även starka tjejer då och då behöver visa att de blir ledsna och få tröst och omtanke!
Lycka till!