Kommer jag kunna ta hand om min dotter?
hej,jag är 18 år har en dotter på 1,5 år.
Jag har mått dåligt länge psykiskt men jag känner bara att det blir värre och värre,det känns som att jag snart inte kommer kunna orka ta hand om min dotter mer,jag känner att jag inte är bra för henne längre även fast jag vet att jag är det. Men jag är rädd för att de kommer  gå för långt snart och att jag inte kommer orka gå upp ur sängen mer om jag inte får någon hjälp.
Jag funderar till och med på att försöka lägga in mig själv på psyk för jag vill inte att det ska bli värre,jag är rädd för att jag inte får någon hjälp.
L

BUP svarar:
Hej!
Det var bra att du hörde av dig!
Att vara småbarnsförälder är väldigt krävande. Det är inte ovanligt att man blir nedstämd. Föräldraskapet innebär ett stort ansvar och väcker starka känslor, t ex att inse att det finns någon som är helt beroende av en själv. Det är inte konstigt.
Dessutom har din dotter nu kommit upp i en ålder när hon behöver få visa att hon kan saker själv och vill annat än du. Det är så det är när man är ett och ett halvt. Många föräldrar tycker att det är svårt när bebisar inte längre är bebisar.
Ibland som förälder kommer också minnen tillbaka från sådant som man upplevt. Det är för att man behöver vara så känslomässigt närvarande med ett litet barn. Det blir då svårare att hålla tidigare upplevelser och minnen ifrån sig.
Det är inte alltid så, men ofta är det en extra stor utmaning att blir förälder när man är i din ålder. Det kan handla om att man kan känna sig ensam för att ens kompisar inte fått barn än eller att man har det knapert ekonomiskt. Det kan handla om att man behöver mer tid för sig själv i tonåren, än senare i livet, och att det är svårt att få när man har ett litet barn att ta hand om.
När man känner som du, att man inte riktigt orkar, framförallt när man både har sig själv och ett barn att ta hand om, är det viktigt att be om hjälp.
Hur ser det ut runt dig, vem har du att vända dig till? Jag tänker dels på familj, släkt och vänner, dels professionella. Har du en partner? Har du kontakt med dina föräldrar? I så fall ska du berätta för dem om hur du mår. Ta även upp detta med din sköterska på BVC. Hon kan hjälpa dig att komma i kontakt med en kurator eller psykolog.
Det här är också en länk till umo.se som handlar om att bli förälder.
Om du känner att du till och med skulle vilja bli inlagd på en psykiatrisk klinik förstår jag att du verkligen känner dig helt slutkörd. Mitt råd blir därför att söka hjälp nu direkt. Var du än börjar, vem du än berättar för först är det ett bra steg att ta!