Kan man bli tvingad att göra en utredning?
Hej
Jag har fått en remiss till bup för att göra en utredning om autism. Själv så tycker jag inte att jag har några symtom som tyder på att jag möjligtvis har autism. Den enda anledningen till varför de vill att jag ska göra en utredning är att de inte kan hitta någon direkt anledning till varför jag har problem med skolan
Jag sa till de på skolan att jag inte kunde vara där darför att det är outhärdeligt tråkigt, jag gjorde också ett begåvningstest och jag fick över 130. Fast några av frågorna på testet kunde jag inte svara på för att jag råkade se vad svaret var (dumt nog stod svaren på ett papper som låg framför mig).
Hursomhelst så tycker jag att det är slöseri med tid att göra en utredning när den egentligen inte behövs.
Ingen som jag har pratat med på skolan har lyssnat på mig. Gång på gång har jag förklarat att skolan är som en tortyrkammare för mig. Jag vet liksom redan allt och jag har inga riktiga kompisar för att ingen delar mina intressen. De ”kompisar” jag har brukar prata om väldigt tråkiga saker så som hästar, eller vad de gjorde i helgen eller vad de ska göra nästa helg och jag tycker bara att det är slöseri med tid
Det jag egentligen kom hit för att fråga är; kan man bli tvingad att göra en utredning om man inte vill?
ps. Förlåt om det är lite slarvigt skrivet men jag hade inte tid att skriva det ordentligt

BUP svarar:
Hej!
Skolan har skrivit en remiss till BUP för utredning av autism.  Du säger att du inte vill och undrar om du kan bli tvingad.
Det är dina föräldrar som kan säga nej till en utredning. Vad tycker dina föräldrar? Har du diskuterat med dem och sagt vad du tycker?
Bup kommer inte heller att bara påbörja en utredning när de fått remissen utan de kommer först att bedöma om frågeställningen är så pass rimlig att en utredning ska göras. Och då har du också förstås möjlighet att framföra vad du själv tycker.
Du skriver att du har en IQ på över 130. Det motsvarar särbegåvning. Särbegåvning och asperger kan vara lika och svåra att skilja åt om man inte känner till området närmare. Kanske din skola kanske inte gör det, men BUP bör göra det.
Du säger att det är slöseri med tid att göra en utredning men kanske känner du dig inte heller sedd av skolan som den du är och att remissen därför känns fel och rentav kränkande.
Det är klart att även om du inte helt själv kan bestämma om utredning eller inte så är det ju viktigt att du är med på att göra utredningen om resultatet ska bli bra.
Jag tycker du först ska diskutera detta ordentligt med dina föräldrar. Om ni sedan går till BUP ska du tydligt framföra dina åsikter där. Och om ni  gör en utredning tror jag att du kan komma att känna dig både sedd och lyssnad på.