Trasig själ
Hej
Hjälp, vill jag skrika. Hjälp mig, vill jag viska till mina närmaste bekanta.
Jag vill begå självmord som ett rop på hjälp. Jag vill även avsluta livet för att allting har blivit för mycket.
Hjälp mig, ropar jag innuti mig. Men då säger en röst ”De som behöver hjälp är de allvarliga, du är bara en världelös unge”
Jag ropar på ett hjälp men något bromsar i mig. Och hon har rätt. Det är svagt att få hjälp.
Jag vet inte hur jag ska hantera det, jsg vet att jag inte borde skriva det till dig för att jag kommer ändå inte viljans hjälp men ändå så hoppas en liten del av mig att någon ska hjälpa mig.
Hjälp mig, vill jag skrika. Hjälp mig, vill jag viska. Hjälp mig att dö.
Trasig själ

BUP svarar:
Hej
Vilken poet du är! Jag tycker att du har talang för att skriva och skulle kunna utveckla detta intresse om du inte redan gör det. Att använda sin kreativitet att skriva eller måla kan vara ett bra sätt att få sina tankar och känslor på papper. Fortsätt med det.
Du skriver att den inre rösten talar till dig och säger att du är en värdelös unge. Att det är svagt att söka hjälp. Den rösten verkar inte vara speciellt snäll och vägledande eller hur? I ditt brev verkar du just nu upptagen med frågan ska jag söka hjälp eller inte?  Ta chansen, du är värd det.
Mitt råd till dig är att söka hjälp och som ett första steg ta kontakt med din skolkurator. Det finns bra hjälp att få. Jag tycker att det är modigt och starkt av dig att skriva till oss. Att söka hjälp är någonting bra. Jag ser inte det som någon svaghet, tvärtom.
Jag tänker att det inte finns några värdelösa ungar. Vilsna, sökande, stolta, underbara men absolut inte värdelösa.
Lycka till!