Livet styrs av paranoia
Hej,
Jag är nu 17 år gammal men det känns som att jag har haft samma problem sedan jag var 13. Hela mitt liv styrs av paranoia. I mitt huvud så vet jag att alla jag känner i hemlighet hatar mig och planerar att skada mig. Ibland går jag inte utomhus för jag känner inom mig att det är just den dagen dem valt för att uträtta sina planer. Jag vet inte om det jag känner är sant eller inte. Jag litar inte på mig själv när det kommer till någonting längre för jag hör saker som andra personer inte gör. På utsidan så är jag omringad av många människor och ordnar ofta fester med alkohol och droger, även fast jag sällan använder själv men jag vet inombords att det inte liknar mitt vanliga beteende. Jag känner mig så ensam eftersom det känns som att jag aldrig kan lita på någon då dem egentligen vill skada mig. Alla säger att jag inte har några problem men det känns som att livet var annorlunda och bättre förr utan dessa tankar. Tror allting började efter jag blev sexuellt utnyttjad men jag vet inte. Jag älskar egentligen människorna runt mig, jag tror att dem är goda men jag kan inte ignorera mina instinkter.
Är jag paranoid på riktigt? Varför ser ingen på saker som jag gör det?

BUP svarar:
Hej!
Det är mycket allvarliga saker du skriver om och det råder ingen som helst tvekan om att du måste söka hjälp.
Det är inte möjligt för mig att ställa en diagnos, det är många omständigheter i ditt liv som man måste känna till för att kunna göra en diagnostiskt bedömning. Men det är inte ett namn på ditt lidande som är det viktigaste utan ditt faktiska lidande.
Du har helt rätt i att dina tankar/fantasier om att människor i din omgivning vill skada dig och att det ibland hindrar dig i att ens gå ut från ditt hem brukar även i vardagsspråk kallas för paranoida tankar utan att man i ordets strikta mening skulle var paranoid.
Det kan vara olika saker som ligger bakom din misstänksamhet mot andra. Det sexuella övergrepp som du nämner du har varit utsatt kan vara en del i ett orsakssamband. Jag vet inte om du tidigare haft möjlighet att bearbeta detta men det är viktigt att det kommer fram när du nu - hoppas jag - söker hjälp. Du nämner  också att du inte regelbundet missbrukar alkohol och droger men då och då använder du ett eller annat. Paranoida tankar och fantasier kan utlösas även av vissa droger, beroende på individuell känslighet. Det får du inte heller sticka under stol med när du träffar en behandlare. Ju mer din blivande behandlare får veta om din bakgrund och symtom desto bättre kan hen ställa rätt diagnos och hitta rätt behandling.
Ta dina svårigheter på allvar, du behöver bearbeta det som hände i ditt liv och klargöra vad din misstänksamhet hänger ihop med. Det är ångestskapande när man inte kan lita på människorna omkring sig och ännu svårare blir det för dig att skapa sunda relationer om du hela tiden är på helspänn och på din vakt.
Mitt förslag är att du ringer till den BUP-mottagning du geografiskt tillhör (adresserna finns på vår hemsida). I din ålder kan man ringa själv. Avgörande är sedan att du så öppet du bara kan berättar allt så som du skrivit till oss.  Det är min första rekommendation. Ett alternativ kan vara att gå till ungdomsmottagningen
Vilket alternativ du än väljer, tro mig, du behöver och kan få hjälp till ett bättre mående och få en inre frihet som nu är begränsad av din misstro till mänskorna.