Vill inte att föräldrarna får veta om kontakt med BUP
Hej bup! Jag gick hos er ett tag och var nära på att starta upp en behandling. Men det skulle då komma krävas att mina föräldrar skulle behöva vara involverade, vilket jag verkligen inte går med på. Det finns ingen annan stans jag kan vända mig för att få hjälp här där jag bor. Mina föräldrar vet inte hur jag mår, inte mina vänner och har aldrig någon att prata med när jag mår dåligt. Jag vill verkligen ha hjälp av er då några jag känner från tidigare har fått hjälp på bup. Men är så osäker på att vända mig tillbaka då ni inte ens kan erbjuda hjälp efter patientens behov:(, har ni en gång sagt nej är det ju knappast så att ni kommer ändra er nästa gång.
jag är verkligen orolig över vart min psykiska ohälsa kan ta mig nu då jag inte kan se någon annan utväg än att typ dö
anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du tar ditt mående på allvar och önskar hjälp att må bättre. Då vi inte har information om hur man bedömde ditt mående på den BUP-mottagning du vände dig till och hur de motiverade att dina föräldrar behövde involveras i din behandling är det svårt att ge några råd utifrån det.
Däremot vill jag råda dig att höra av dig till din BUP-mottagning igen. Det är viktigt att du då berättar om att du fortsatt må dåligt och att du tänker på att dö.
Man brukar då få hjälp med en förnyad bedömning på BUP och råd om vilken fortsatt hjälp och behandling man behöver.
BUP brukar även kunna vara till hjälp hur man kan hantera situationen då man upplever svårt eller till och med omöjligt att berätta för sina föräldrar.
Så tveka inte att söka hjälp från BUP igen!