Ångest varenda dag
Hej, jag mår inte bra.
Jag har ångest varenda dag, och har haft det under en väldigt lång tid. Och om jag skulle räkna hur många dagar jag haft utan ångest detta år så kanske det skulle bli en vecka, max.
Jag har även skärt mig själv ett par gånger, det känns skönt men det är ju inte så bra. Jag har inte ångest över att jag skär mig själv, vilket jag hört att andra har, är det konstigt?
Jag ställer väldigt höga krav på mig själv när det gäller skolan och mår skit om jag sagt ett fel svar eller något sådant.
Jag ska även flytta från min nuvarande position till en helt annan plats, jag är rädd att jag inte kommer få fler vänner på min nya skola samt att mina fantastiska vänner vid mitt nuvarande hem kommer glömma mig. Jag har helt enkelt ett par problem jag inte vet hur jag ska lösa.
Jag har berättat om detta för mina bästa vänner, de har gett tips och det hjälper lite, men har ni något ångest dämpande tips?
Ugh

BUP svarar:
Hej!
Så tufft du haft det med hantera oro och ångest under lång tid och så starkt av dig att du kämpar på och vill hitta strategier för att hantera din ångest.
Man kan drabbas av ångest och oro av många olika orsaker.  När man som du skriver, lidit av oro och ångest under längre tid kan det vara bra att man kontaktar vårdcentralen och berättar om hur man mår. Då brukar läkaren avgöra om man behöver ta några prover för att utesluta att man inte har någon kroppslig obalans som också kan inverka på ens psykiska mående.
Man kan göra en hel del på egen hand för att hantera oro och ångest. Jag bifogar några artiklar här nedan. Man kan också läsa på Vårdguiden om oro och ångest samt tips att hantera det.
Om man tycker att ångestbesvären ändå fortsätter och man brottas med att inte förstå varför man fortsätter må dåligt så kan det vara bra att söka professionell hjälp.
Det är många som söker hjälp för oro och ångest och det är inget man behöver skämmas för. Om dina självskadeimpulser kommer tillbaka vill jag råda dig att du ska söka hjälp snarast. Självskadebeteendet kan annars på längre sikt förvärra ångestproblematiken.
Du skulle kunna börja med att vända dig till din skolsköterska eller skolkurator på skolan för samtal och vidare råd. På Ungdomsmottagningens hemsida finns också en del information om ångest. Ge inte upp, det finns bra hjälp för att komma ur oro och ångest.