Lider av mobbingen
Jag har haft det mycket svårt i hela mitt liv. Jag blev missförstådd och då började vissa elever tro att jag var konstig. Jag blev mobbad både fysiskt och psykiskt. Efter 6 terminer i skolan flyttade vi ut till landet och jag började en ny skola. Helt perfekt. Alla var sjyssta och mina betyg blev bättre. Sen när jag började sjuan... då började allt. Det var två tjejer i min klass som alltid var irriterande mot mig, hotade mig, kallade mig fet, ful och äcklig. Jag fick depression genom hela sjuan till nian där jag nu är och jag lider fortfarande. Mina betyg är hemskt dåliga. Jag är självmordsbenägen och jag ser inget syfte att leva längre. Det enda sätt jag överlever på är om jag får bort de två från skolan eller tar livet av mig. Men jag vill inte dö, jag älskar mitt liv. Förutom att jag är överviktig. 15 år och väger 105 kilo. Detta händer mig dagligen och jag behöver hjälp. Snälla hjälp mig
J

BUP svarar:
Hej J!
Jag blir verkligen tagen av det du berättar om. Ingen ska behöva bli utsatt för mobbing och ändå kan så många vittna om att man blivit mobbad på olika vis.
När man bli utsatt av mobbing är det tecken på en helt normal reaktion att må psykiskt dåligt på olika vis. Många blir nedstämda och kan få självmordstankar.
Så hoppfullt att du tidigare hittade nya vänner när ni flyttade och bytte skola. Och så bra att du nu, trots den svåra situationen du samtidigt upplever i skolan, ändå skriver att du inte vill dö och att du egentligen älskar ditt liv. Hoppas det kan ge dig styrka att kämpa på och inte ge upp!
När jag läser ditt brev så får jag intryck att du saknar stöd från andra när du blir utsatt för negativa kommentarer och bemötande i skolan. Du ska veta att du har rätt att få stöd på olika vis i den situation du befinner dig i.
Ofta brukar lärare, rektor, skolkurator eller skolsköterskan kunna hjälpa till när man blir utsatt av andra under skoldagen. Du är inte alls ensam om att ha upplevt mobbing och alla skolor ska kunna erbjuda hjälp i dessa lägen.
Om du av någon anledning inte upplever det är möjligt för dig att vända dig till dina lärare eller till din elevhälsa på din skola så kan man också råd och stöd på nätet på olika ställen. Skickar med information om det. Du är inte ensam!