Ser saker som inte finns
Hej. Jag är 10 år och jag ville kontakta er eftersom att jag ser saker och sen försvinner dom. Och en gång så såg jag massa skinande saker i luften,och jag såg en katt komma in i mitt rum och sedan försvinna. Och i klassrummet ser katten och massa kackerlackor överallt som ingen annan ser. Tror jag. För dom borde reagerat på alla kackerlackor överallt. Jag sa till mina föräldrar att jag såg saker som efter kort tid försvann. Jag hörde på doms röst att dom trodde  jag bara drev med dom. Jag sa igen och jag la till: Jag är seriös. Men dom trodde fortfarande att jag skämtade. Förmodligen för att jag skämtar ganska ofta. Men det värsta med personen som är utanför mitt fönster. Jag försöker och försöker att övertyga min hjärna att han inte finns där. Vad ska jag göra?
WH

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du frågar oss om dina olika förnimmelser av saker som inte finns i verkligheten. Det är bra för att de säkert är väldigt oroande för dig, det skulle det vara för alla. Och det är också bra för jag tycker att du ska visa mitt svar till dig för dina föräldrar. Det är viktigt!
Dina symtom är sådana som kan ha kroppsliga orsaker. Det kan vara någonting som retar synnerven eller en annan del i hjärnan. Det måste undersökas av en läkare i första hand. Därför är det viktigt att dina föräldrar går med dig till vårdcentralen och en så kallad neurologisk undersökning genomförs.
Om en sådan undersökning utesluter alla kroppsliga orsaker till dina synintryck men symtomen finns kvar måste ni gå till den BUP-mottagning som du tillhör. I så fall kan läkaren också skiva remiss.
Jag tycker att du skriver mycket tydligt och du formulerar dig klokt, jag tror på att du är seriös även om du ofta brukar skoja.  Men det är bara du som vet om du skämtar i ditt mejl eller ej. Det kan inte vara roligt för dig (eller för vem som helst) att ha sådana upplevelser man tycker inte går ihop med verkligheten. Jag hoppas mitt svar hjälper även dina föräldrar att ta detta på allvar och ni går till läkare.