Pappa dricker, mamma blundar
Hej
jag är en tjej på 13 år, jag vet inte riktigt hur jag ska börja men jag mår verkligen inte bra. Jag brukar ha det lite svårt hemma i perioder. Med svårt hemma menar jag att min pappa kan börja dricka lite mycket i bland. När han dricker blir han en helt annan människa, han skriker trycker mig mot väggen och kan även hända att han slår mig ibland. Han blir bara så här när han dricker. När han är nykter är han snäll och brukar köpa saker till mig och vara som en ”varnlig” pappa. Jag har 3 syskon, en tvilling bror en store bror på 15år och en stora syster på 16år. Min store bror är min trygga punkt här i livet. Jag har berättat för honom hur pappa är och han säger att om han får redan på att han rör mig igen så kommer han slå sönder honom. Jag vågar därför inte prata med min bror längre. Jag vill ju bo hemma för när pappa inte är full så lever vi som en helt varnlig familj. Problemet är bara att mina syskon värkar aldrig ha blivit slagna eller något liknade. Han går bara på mig. Detta tar på mig så extremt mycket. Jag har fallit tbx lite till att skära mig. Det är inte mycket och jag försöker verkligen att kontrollerar mig. Jag har ju en mamma som också bor hemma, hon brukar alltid vara nykter men hon ”blundar” för allt. Hon kan bara gå för bi när pappa trycker mig mot väggen eller något liknande. Jag känner liksom inte att jag har någon att prata med. Jag har försökt prata med min bästavän om det men det känns typ respekt löst att lägga mina problem på henne för att hon har det otroligt svårt just nu med. Hennes pappa gick bort i en olycka för lite mer än ett år sen och hennes mamma är alkolist. Hon kämpar med sina egna problem och hon har berättat att när hon pratat med vuxna om det så har hon fått sos allmänningar. Jag är rädd för det. Jag vågar ju liksom bara inte prata med någon för jag vill verkligen bo hemma. Men nu börjar det gå över styr. Jag sover så otroligt dåligt och jag har många tankar på att helt enkelt ta mitt liv. Jag har försökt att chatta med bris men tycker det är dåligt för man byter ju person för varje gång. Jag undrar liksom bara om det finns någon som man kan typ sms med eller liknande för jag har verkligen inte modet att prata ansikte mot ansikte eller i telefon. Jag skulle verkligen uppskatta om jag fick bra tips på vilka man kan sms till och kanske kanske prata i telefon med. Vill ha tips på någon bra man kan prata med regelbundet för just nu går jag sönder bit för bit varje dag och mår så otroligt dåligt.
Tacksam för svar🌟
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har det välbekanta dilemma som många barn brottas med. Det är problem hemma med en eller med båda föräldrarna men man vill inte ställa till ytterligare problem för dem eller riskera att man blir flyttad hemifrån, hur dåligt det än är hemma.
Men efter ett tag kan det bli helt enkelt för mycket att bära, som du skriver, det går över styr. Lidandet av situationen blir för starkt men istället för lösning gör man sånt som bara skadar mer, till exempel skär sig och får självmordstankar. Det är bra att du oftast kan motstå impulsen att skada dig och anstränger dig att ha sådana impulser under kontroll. Det visar sig att du är en viljestark tjej och denna din egenskap kommer att hjälpa dig även i framtiden.
Det är bra att du har en bror som stöttar dig men det är inget bra svar av honom att hota med att slå pappa. Det skulle han själv fara illa av. Frågan är om ni kan tala om på vilket annat sätt han kan stötta dig. Kan du tala med honom och säga att du vill kunna fortsätta att berätta för honom men då måste du lita på att han inte gör något dumt. Istället för att slå pappa kan han kanske hjälpa dig på så sätt att han pratar med mamma och med pappa hur ni kan lösa detta? Sedan tänker jag också på din formulering: "mina syskon verkar aldrig ha blivit slagna..." Är det en fråga du har ställt till din stora syster? Vad vet hon om problemet mellan dig och pappa? Vad vet din tvillingbror? Syskon kan betyda jättemycket om ni kan diskutera problemet eremellan och eventuellt tillsammans tala med mamma.
Jo, det här med mamma. Det är inte heller sällsynt att den andra föräldern inte vågar utmana den som lider av alkoholproblem, att man bagatelliserar, blundar. Det heter att vara "medberoende". Men du måste få skydd under alla omständigheter.
Du är rädd för att om detta kommer fram skulle du bli förflyttad från hemmet. Jag tror inte att du behöver vara rädd för det. Du har en mamma som i grund och botten tar väl hand om er även om hon inte inte kan ge dig skydd när pappa är alkoholpåverkad. Man brukar inte flytta på barnet i en sådan situation. Däremot är det möjligt att man på socialtjänsten diskuterar huruvida pappa ska gå i behandling. Det är en fråga som kanske både pappa och mamma behöver stöd för att överhuvud taget kunna diskutera. Sådan hjälp kan man få av socialtjänsten utan att du skulle rubbas från ditt hem.
Du frågar om du skulle kunna få en kontakt på nätet eller per telefon med samma person och att det är svårt för dig att tala med någon ansikte mot ansikte. Mitt förslag är att du skriver till Tjejzonen Där kan man börja chatta med någon och be om att få fortsätta chattkontakten med samma person. Det kan vara något för dig. Ett annat tips är föreningen Maskrosbarn där du också har möjlighet att få stöd. Men om du samlar mod och går till Ungdomsmottagningen kan du också få träffa samma person utan att dina föräldrar blir inkopplade. Och efter att du fått höra av mig att en anmälan till socialtjänsten inte betyder att du flyttas hemifrån kan du kanske också vända dig till skolkuratorn.
Självklart måste du få skydd och stöd så att du inte längre känner att du "går sönder" i denna ohållbara situation. Hoppas något av mina råd hjälper dig. Som sagt, din inre viljestyrka och hjälp utifrån öppnar vägen till en förändring.