Min depression har aldrig tagits seriöst
Hej! Jag är en tjej på 17 år. Jag har i mitt liv upplevt mycket som fått mig att må dåligt och har sedan jag var ca 9 år varit depprimerad. Min depression har aldrig tagits seriöst utav de jag berättat för. Där bland mina föräldrar. För ett år sen blev jag satt på ett ätstörningcenter och är nu på förbättringsvägen därifrån. Däremot känner jag hur min depression bara blir sämre. Jag skär mig själv då och då. Jag orkar inte göra någonting. Livet känns ganska hopplöst och ibland överväger jag att avsluta det. Men jag vill leva och jag vill vara lycklig. Jag vill få hjälp men vet inte vart jag ska gå. Mina föräldrar har inte gjort något åt saken när jag pratat med dem. Hur ska jag gå till väga?
Mvh desperat tjej

BUP svarar:
Hej!
Så starkt kämpat av dig att du börjar komma ur dina ätstörningar. Det tyder på att du verkligen besitter en inre styrka.
Beklagligt att höra att du inte upplever att man tagit ditt mående och nedstämdhet på allvar. Inte minst är det smärtsamt att uppleva att ens föräldrar inte tar det man berättar om på allvar när man mår dåligt.
Jag funderar över om det var så att man ätstörningscentret såg att du var nedstämd men bedömde att man behövde behandla dina ätstörningar först. Ibland har känslor av nedstämdhet och ångest förstärkts av ätstörningsproblematiken. Då kan dessa problem med nedstämdhet minska och försvinna när man genomfört behandling mot ätstörningen.
Ibland kan det även vara tvärtom, att andra livsproblem eller psykiska problem blir mer framträdande efter man genomgått behandling för ätstörningarna.
Då behöver man få hjälp med en förnyad bedömning kring de besvär man upplever. Om du fortfarande har kontakten kvar med ätstörningscentret så skulle du kunna ta upp hur nedstämd du känner dig vid ditt nästa återbesök.
Om du inte har en pågående vårdkontakt i nuläget så brukar man kunna vända sig till vårdcentralen för råd och bedömning om man också behöver utesluta kroppsliga orsaker till att man känner sig helt orkeslös och mår dåligt. På vissa vårdcentraler kan de erbjuda ungdomar kontakt med psykolog för samtal. Du skulle också kunna vända dig till Ungdomsmottagningen för samtalskontakt eller till BUP för en bedömning.