Vill inte att mina föräldrar ska få veta
Snälla hjälp, jag vet inte vad jag ska göra. Jag har självmordstankar varje dag och jag skär mig också väldigt ofta. Ångesten är så fruktansvärt extrem just nu jag vet inte inte vart jag ska ta vägen. Jag orkar inte må så här mer men jag har ingen att vända mig till. Jag har haft kontakt med både skolkuratorn och en psykolog men jag kan inte fortsätta ha kontakt med dem utan att mina föräldrar ska bli inblandade och det vill jag verkligen inte. Mina föräldrar får verkligen verkligen inte veta något om hur jag mår. Men då kan jag inte heller få hjälp. Jag ville inte att kontakten med kuratorn och psykologen skulle ta slut och nu har jag ingen att prata med om hur jag mår och jag känner mig så ensam. Ser verkligen ingen anledning till att leva längre och får jag inte hjälp nu kommer jag ta livet av mig. Finns det något sätt jag kan få hjälp på utan att mina föräldrar får reda på det?
Anonym

BUP svarar:
Hej
Frågan du ställer finns det hjälp att få utan att mina föräldrar ska få reda på det. Det finns hjälp att få. Det bästa hade naturligtvis varit att du känt att det var möjligt att prata med dina föräldrar om ditt mående men då hade du inte behövt skriva detta brev och berätta om ditt dilemma.
Du skriver att du är 17 år så det dröjer inte så många månader innan du är myndig. Då kan du söka hjälp som ung vuxen utan att dina föräldrar behöver veta något. Fram till din 18 års dag kan du vända dig till BUP för en första kontakt där de gör en bedömning hur de ser på din situation och ditt psykiskt mående. Vill ge dig rådet att så fort som möjligt söka hjälp. Du kanske kan ta hjälp av kuratorn eller psykologen med detta fast er kontakt är avslutad.
Att varje dag ha självmordstankar, kraftig ångest och ett självskadebeteende ser jag som väldigt allvarliga symtom på att man inte mår bra. Att du sedan känner dig ensam och inte har någon att vända dig till låter jättejobbigt.
Jag tycker att det är bra att du sökt hjälp tidigare. Det verkar som dessa samtal hjälpte dig och har varit viktiga. Du får ta med dig dessa positiva erfarenheter då du påbörjar din nya samtalskontakt.
Förstår att du har det jobbigt varje dag och så ska ingen behöva ha det så. Det framgår inte i ditt brev varför du inte vill blanda in dina föräldrar. Du har säkert dina skäl.
Brevet du skrivit och dina samtal med psykolog och skolkurator tyder på mognad, motivation och att du tar ansvar för att må bättre.