Tänker hela tiden på allt som är dåligt
hej jag har försökt ta självmord lite mer en 17 gånger. och har skärt mig ganska mycket jag har rökt tagit droger och orkar inte leva. jag tänker hela tiden på allt som de dåligt och vill inte leva längre vad ska jag göra??
Emmy

BUP svarar:
Hej Emmy!
Så bra att du skriver till oss och undrar vad du ska göra. Jag förstår att du mår otroligt dåligt och att du har allvarliga självmordstankar, självskadeproblematik, tagit droger.
Jag får en känsla att du står ensam och kanske har en svår situation som du lever i. Om det är så i verkligheten så är det verkligen sorgligt och fel att det är så.
Det är många som mått dåligt på det sätt som du berättar om och det finns flera ställen som är till för att erbjuda hjälp just i en sådan här situation som du befinner dig i.
Jag hoppas innerligt att du inte ger upp hoppet och att du söker hjälp nästa gång du får impulsen att försöka ta självmord. I sådana lägen kan du alltid söka BUP akut, dygnet runt finns det hjälp att få i sådana svåra lägen. Du kan också ringa 112 eller Självmordslinjen.
Om du inte har möjlighet att få stöd hemma av dina föräldrar kan man börja ta hjälp genom skolan, hos skolkurator eller skolsyster. De har vana att hjälpa ungdomar som mår dåligt, eller har andra problem och de kan vägleda dig vidare till rätt hjälp. Du kan också gå till en ungdomsmottagning och få samtal och råd kring hela din situation. Om du behöver vara anonym kan du söka hjälp på nätet, jag skickar med information om det.
Du behöver inte klara av allt på egen hand. När du känner att livet är som svårast och mörkast behöver du ha någon att prata med som kan stödja dig och påminna dig om att du är värdefull, att du kan mår bra igen och att du är värd att få hjälp att hitta tillbaka till glädjen i livet och leva det liv som du vill och önskar.
Var rädd om dig själv.