Inlagd eller ej
Hej, jag är en tjej på 15 år som mår väldigt dåligt. Har en ätstörning som pendlar upp och ner. Mitt mående har inte heller vart på topp under denna tiden men lite bättre under sommarloven. Nu är jag i en svacka där jag bara äter middag på dagarna och jag har mått dåligt i ca 3 veckor. Vissa dagar gråter jag mig igenom skoldagarna och idag klarade jag inte av att gå dit. Några lärare vet lite men mina föräldrar vet ingenting(förutom om min ätstörning vilken jag haft i snart 3 år). Jag vill inte dö, men tänker ofta flera gånger om dagen att det är den enda ut vägen, även att det ligger ganska långt bort att jag skulle begå självmord. Kan man bli inlagd för detta? Jag vill bli kvitt dethär nu, hjälpen att gå till bup med jämna mellanrum har inte hjälpt för mig tidigare. Antingen vill jag bli inlagd eller inte ha någon hjälp alls.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är en klok formulering du har när du skriver att du har just nu en svacka. Det betyder att du ser att ditt mående varierar och i samband med det varierar också din ätstörning. Din medvetenhet om att ditt mående kan vara bättre eller sämre ger dig - tror jag - kraft och styrka att kämpa dig genom dina svackor, dina sämre perioder. Men det är ingen direkt tröst för dig just nu, inne i svackan, det förstår jag mycket väl.
Jag undrar vad det är som dina föräldrar inte vet och det som dina lärare vet lite om. Att du gråter dig genom skoldagarna? Det är bara ett tecken på att du har en massa oroande tankar - med vilka är dessa tankar? Det är det som du måste ta tag i och berätta om. Det kan ju vara många olika saker, oro för din vikt och utseende eller/och stress i skolan, krav du ställer på dig själv, problem med kompisar och en rad andra omständigheter.
Har du fått tidigare hjälp på BUP eller någon annanstans för din ätstörning? Min första rekommendation är att du återupptar denna kontakt men du börjar från en ny kula. Dina föräldrar vet ju om dina "gamla" problem med ätstörningen, de blir inte helt främmande inför att din ångest och oroande tankar har återkommit, fick kanske nya vändningar, nytt innehåll. Försök att vara så konkret du bara kan när du berättar vad som plågar dig inne i ditt huvud och själ. Det är vanligt att ungdomar efter en förbättring får någon typ av återfall och behöver en påfyllning av den tidigare behandlingen.
Om inläggning är bäst för dig eller inte kan jag inte svara på. Det måste bedömas utifrån ditt nuvarande tillstånd. När du (helst tillsammans med dina föräldrar) träffar en behandlare på BUP (eller på det ställe där du tidigare haft kontakt) kan du säga vad du vill och hur du ser på vad du behöver.  Man brukar alltid diskutera med patienten vilka alternativ finns för behandlingen som kan hjälpa patienten.
Det viktigaste är att ditt nuvarande tillstånd kommer fram, att du vågar berätta. Försök inte att dölja ditt lidande och förhala att söka hjälp. Ju snabbare du gör det desto snabbare kommer du ut urdin nuvarande svacka och börjar må bättre igen.