Förvirrad och hatar mig själv
Hej,
Jag har mått väldigt dåligt i 4 månader. Jag har vart hos någon på vårdcentralen som berättade att jag har en depression. Och jag vill dö. Jag vet att jag aldrig kommer kunna lyckas med mina drömmar, jag vill så gärna komma in på naturprogrammet men jag känner mig så mycket sämre än alla andra. Jag hatar mig själv för att jag stör mig så mycket på mig själv. När min vän hade en depression förra året och misslyckade sitt självmord fanns jag inte där för henne. Jag vågade inte fråga henne om någonting för jag var rädd att jag skulle säga någonting fel eller få henne att må dåligt. Men idag förstår jag inte hur jag kunde göra så. Allt man vill är att ha någon som stöttar en, som räddar en. Inte någon som inte vågar sträcka ut en hand. Jag hatar mig själv för det och jag kommer aldrig att förlåta mig själv.
allt detta började egentligen med att jag ville bli smal. så jag tränade varje dag och började se lite resultat. sen sluta jag och jag blev ”som vanligt”. då mådde jag så dåligt över mig själv att jag bestämde mig för att svälta mig själv. och det är vad jag har gjort hela tiden dem senaste 3,5 månaderna. hela min dag kretsar kring mat och jag bestämmer hur mycket kalorier jag ska äta, då äter jag ungefär XXX. jag vill bara bli smal. om jag äter kommer jag bara att må sämre för då går jag upp i vikt och det är precis det jag inte vill så det finns ingen utväg. det finns ingen som kan hjälpa mig, för jag kommer må så mycket sämre om någon skulle tvinga i mig mat. jag vill bara bli smal. är detta en ätstörning? jag är så förvirrad och vill bara få svar.
jag hatar mig själv för den hemska personen jag är och det gör alla andra också. min mamma åkte hemifrån igår kväll för hon blev så ledsen på grund av hur jag är. jag ser verkligen ingen annan utväg än att ta mitt liv. när jag varken är nöjd med mitt utseende eller min personlighet så ser jag ingen anledning till att stanna. jag tror jag förtjänar detta på grund av att jag inte vågade hjälpa min kompis förra året.
jag tänkte ändå ge detta ett försök för att se vad ni har att säga. jag klarar inte av skolan heller och den är så himla viktigt för jag går i nian och vill komma in på ett speciellt gymnasium men jag vet inte hur jag kommer orka. och jag vill absolut inte gå om en klass. jag känner mig bara misslyckad och vill bara få komma till himlen, där gud är. jag förtjänar inte att vara här.
vad ska jag ta mig till?
Elin

BUP svarar:
Hej Elin!
Jag blir glad att läsa om din dröm att komma in på naturprogrammet på gymnasiet. Förstår att det verkligen är din dröm. Det är väl först i vår du ska göra ditt gymnasieval? Att du redan nu vet vad du vill är ju bra. Synd att du tänker att det inte är möjligt, att du inte har tillräckliga betyg för att komma in. Har du och dina föräldrar tagit kontakt med studie och yrkesvägledaren på din skola. Där kan du få råd och se hur ni ska få din dröm att gå i uppfyllelse. Ge inte upp!
Du klandrar dig att du inte fanns för din kamrat när hon mådde dåligt. Din kamrat kanske ser det på ett annat sätt. Om du vågar fråga så kommer dina tankar av att vara feg och en svikare kanske att ändras. Det är möjligt att hon kände ditt stöd på avstånd. Visste att du bryr dig om henne. Hon kanske inte heller orkade vara social och drog sig undan.
Hoppas att din kamrat mår bättre. Din omtanke runt din kamrat är en beskrivning av en bra kompis som vill stötta och trösta. Ingen hemsk person.
Att inte veta hur man ska vara då ens vän mår dåligt är inte ovanligt. Även vuxna blir osäkra. Rädsla att göra fel och förvärra situationen handlar ju om att man vill finnas som stöd på det absolut bästa sättet.
Du förtjänar visst att leva. Jag tycker att du skulle behöva hjälp att reda ut dina frågor runt eventuell ätstörning. Ändra sin självbild från att uppfatta dig som hemsk och misslyckad när du har fina sidor som du behöver hitta.
Jag tycker att du ska fortsätta kämpa för att din dröm ska gå i uppfyllelse.