Rädd att jag kommer att förbli ensam i livet
Hej, jag vill berätta två av mina mörkaste hemligheter. Jag har självmordstankar. Jag har en stark fetisch för bondage. Det senare har jag haft så länge jag kan minnas. Jag attraheras inte till tjejer trots att jag vill det och blir äcklad av mig själv ibland. Jag är rädd att jag kommer förbli ensam resten av livet. Jag har varit ensam sedan lågstadiet. nu har jag precis gått ut gymnasiet och har aldrig kysst någon. Jag har heller inte haft en nära vän sedan lågstadiet. På gymnasiet kände jag mig värdelös. Jag är intelligent (inte särskilt ödmjukt men det får vara så) så skolan gick bra men det sociala gick sämre. Efter gymnasiet mådde jag först sämre men nu har självmordstankarna börjat komma mer och mer. En gång fick jag en impuls att göra det och blev riktigt rädd. Vad ska jag göra? finns det något sätt att bli av med tankarna eller att börja gilla sig själv mer? Jag har aldrig berättat detta för någon förut. jag skulle inte stå ut om folk fick reda på min fetisch. då låtsas jag hellre vara asexuell.
kb

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du skriver att du aldrig berättat om dina mörka hemligheter för någon tidigare. Det blir lätt så om man tycker man är avvikande och det blir också lätt att börja skämmas över sig själv. Men fetischer och bondage är inget nytt fenomen och inte heller så ovanligt. Och att inte attraheras av tjejer fast du är kille är ju inte heller så ovanligt. Så det finns många som du. Idag med internet är det inte så svårt att hitta likasinnade.
Väldigt bra att du skriver till oss och på det viset börjar prata om dig själv för det är så du måste göra för att bättre kunna acceptera dig själv och börja gilla dig själv bättre, tror jag. Jag är väldigt övertygad om att det går att leva ett lyckligt och bra liv även om man inte attraheras av tjejer och om man gillar bondage. Men du måste reda ut själv dina tankar om detta. Du vill bli attraherad av tjejer men blir det inte. Finns det något annat du verkligen blir attraherad av? Och varför känns inte det ok? Du blir äcklad av dig själv ibland. Vad handlar det om? Motsättningar mellan normer och ”normalitet” och de egna preferenserna och lustar?
Jag tycker att du på sikt ska ta kontakt med en Ungdomsmottagning och prata om dina svårigheter. De är specialister på sådana frågor. Men jag kan tänka mig att det är ett för stort steg för dig nu och om det är det tycker jag du ska ställa lite mer frågor anonymt om din läggning på UMO eller Sexperterna.
Jag antar att dina självmordstankar är kopplade till de relationsproblem du beskriver. Om du kan känna lite mer hopp att i framtiden inte leva så ensam kanske det kan kännas bättre och också att du kan få hjälp att inte skämmas så mycket över dig själv kanske också kan kännas bättre. Men om du får allvarliga suicidtankar ska du söka hjälp och det kan du göra på en vårdcentral.
Lycka till!