Tänker alltmer på utseendet
Hej. Jag har sedan drygt ett halvår tillbaka haft stora tankar på utseende. Jag vet själv om att det är mycket prat om att "du är fin som du är", "ändra aldrig på dig själv" osv. Samtidigt tänker jag mycket på mig själv. Jag jämför mig mycket med en asiatisk top modell tjej i min klass vars kroppbyggnad är riktigt "ohälsosam". Hon är väldigt smal och är jättesnygg, hennes höga status kan också bero på att hon ser ut som hon gör. En grej jag anat är att hon kanske har en ätstörning som formar henne på utseendet. Jag har tänkt så mycket mitt utseende så jag har ätit mindre mat, gjort 100 situps varje dag och börjat själv med en ätstörning sen en vecka sedan. Då började jag sätta ner ett finger i halsen och spydde upp det jag hade ätit. Nyss spydde jag upp några godisar som jag hetsätit för att jag inte mår bra. Jag vet inte hur jag ska göra för att gilla mig själv mer som person och ytligt.

BUP svarar:
Hej!
Mitt intryck är att du är väl medveten om att du inte är ensam om dina kritiska tankar när det gäller ditt eget utseende och att duga. Det låter som att du vet att i vårt samhälle är det många, särskilt unga kvinnor, som liksom du gör sig själva illa genom att avstå från mat eller kräkas upp den. Du behöver nog inte höra igen att det är en destruktiv väg att gå som inte heller leder till lycka. När du beskriver din klasskompis låter det som att du förstår detta.
Att fundera på sin utsida är egentligen inte konstigare än att tänka på sin insida. Särskilt i tonåren när man går från att vara barn till att bli vuxen, när man ska komma på vem man är, vad man vill, respektive inte vill i livet, hur man ska passa in, o s v. Det problematiska är om oron och grubblerierna går över styr. Det kan bidra till att man gör saker mot sig själv som också går över styr.
En hel del av detta handlar om kontroll. Det är som att man tror att man måste ha kontroll. Det knasiga är att det kan sluta med motsatsen, att man tappar kontrollen helt.
I din fråga hit skrev du inget om de saker och personer i ditt liv som du tycker om och vad du blir glad av. Mitt starkaste råd är att du funderar över det. Skriv ner vad du mår bra av. Gör mer av de sakerna. Inte minst, umgås med personer som får dig att känna dig bra. Det är ett bra sätt att gilla sig själv mer.
Har du hört talas om en organisation som heter tjejzonen? Där kan du chatta om du vill ha mer stöd. Jag vill också rekommendera umo.se där det finns mycket fina råd till ungdomar.