Ni borde se över era rutiner!
Hej! jag har varit i kontakt och har gått till er i snart ett år. först var jag deppig och sen efter det så har jag haft en del jobbiga tankar som tänk om jag skulle göra nåt dumt osv. Detta har jag även fått ångest för. men jag tycker att ni överdriver hela tiden, ni verkar ha svårt att säga att detta är normalt om det inte blir för jobbigt för dig och det är många som har dessa tankar, så är det ju, både mina kompisar och och jag har dessa. och haft.
det ända ni gör är att skriva ut nån meidicin och man får ett svar av era medarbetare som om man vore onormal. jag brukar bli arg när jag tänker på detta och jag har kommit fram till att jag bara mår sämre av att gå till er. det är ni som framkallar min ångest! ibland känns det även som om ni tror att man inte varit på banan för, ni snackar med en som om man vore fem år.
ni får allt att framstå som så allvarligt fast men egentligen har normala tankar som de flesta människorna har ibland. jag hade haft dessa tankar i 1 vecka men ni skickar ändå en remiss till ett sjukhus om att jag skulle ha generaliserat ångestsyndrom och skiver ut nåt lugnande som bara gör att jag mår ännu sämre, istället för att säga till mig vad jag ska tänka när dessa tankar kommer och säga att det är väldigt vanligt och högst normalt. efter det här sa jag upp all kontakt med er.
ni borde fan se över era rutiner!
carro

BUP svarar:
Hej Carro!
Bra att du skriver till oss. Du har en del kritik mot den hjälp du hittills erbjudits och det är bra att vi får veta detta. Tack vare negativ, men också positiv feedback kan vi bli bättre på att hjälpa dem som mår dåligt.
Jag kan hålla med dig i en hel del som du skriver om här. Det du säger om att alla människor kan känna sig nedstämda och ha jobbiga tankar som stör en, tror jag verkligen stämmer.
Det är en del av livet att vara med om både sorg och glädje, lycka och förtvivlan. Ibland är livet ljust och man känner hopp. Ibland är det mörkt och man känner att livslusten tryter. Extra vanligt är det att känslor och tankar hoppar mellan högt och lågt när man är ung som du.
Tråkigt att de behandlare du träffat inte pratat med dig som en (nästan) vuxen, utan mer som ett litet barn. Sånt kan man ju bli riktigt förbannad över. Det förstår jag verkligen.
Jag vet inte varför du tänker att "vi" överdriver hela tiden och ger dig mediciner som om du vore onormal. För mig är det inget onormalt att man i någon period av sitt liv kan behöva hjälp och stöd och faktiskt också medicin för att underlätta när det känns extra tungt.
Nu verkar det som om du sagt upp kontakten med BUP. Förhoppningsvis mår du okej nu och kan klara av ditt liv utan vare sig medicin eller annan kontakt med oss. Bra i så fall!
Om det ändå skulle vara så att du känner att du skulle behöva stöd så är du välkommen att ringa BUP igen. Du har också rätt att byta behandlare och till och med mottagning. Det är ju inte alltid man "klickar" med den första man träffar hos oss.
Behöver du tala eller chatta med någon som är bra på att lyssna och som inte kommer prata medicin eller diagnoser så rekommenderar jag hellre Tjejzonen för dig. Kanske kan du få det stöd som du behöver av en klok och inkännande Storasyster i stället?
Mår man dåligt är det aldrig fel att söka stöd. Det betyder verkligen inte att du är onormal eller att du inte är på banan. Det betyder att du är människa.
Varmt lycka till och var rädd om dig.