Rädd att jag har borderline
Hej,
Jag misstänker starkt att jag har borderline eller liknande sjukdom, och jag har för mycket ångest för att söka hjälp. Det förstör verkligen mitt liv men bara tanken att ens få fram att jag misstänker detta skrämmer livet ur mig.
Dessutom är jag orolig över att jag söker hjälp, kanske till och med får en diagnos, och sedan blir mina föräldrar kontaktade. Att de skulle veta någon känns väldigt obehagligt. De har alltid varit snälla och velat mitt bästa, så det är ingenting de har gjort.
Dessa anledningar gör att jag vill vänta tills jag är 18 år, men min situation kanske blir värre och icke hanterbar. Jag har börjat med självskadebeteende och har självmordstankar, så jag vet inte vad jag ska göra och behöver verkligen råd.
Tack på förhand
D.S

BUP svarar:
Hej D.S!
Du skriver inte varför du tror du har borderline. Det är inget som heller går att uttala sig om utifrån det du skriver. Men i ditt brev är det mer ångest och oro som framkommer. Oro över en eventuell diagnos och oro över hur detta skulle påverka dina föräldrar, som om de då skulle bli besvikna på dig.
Varför känns det så obehagligt att dina föräldrar skulle bli insatta?  Är de föräldrar som lätt oroar sig och blir ledsna? Och att du då själv skulle bli ännu mer orolig? Men kanske skulle dina föräldrar inte bli lika oroade som du. Kanske skulle de kunna lugna dig? Det vet du inte förrän du har prövat.
En diagnos, om du nu skulle få en sådan, är till för att beskriva vad som är svårt och vad för sorts hjälp och stöd som krävs, professionellt, hemma och i skolan. Därför är föräldrar viktiga och behöver delta i en kontakt med bup. Att ha borderline kan vara besvärligt men möjligt att hantera och trots svårigheterna kunna leva ett bra liv.
När man själv går med en stark oro  och inte delar den med någon, kan den växa till att bli mycket större än vad det finns anledning till. Därför tycker jag att du har allt att vinna på att försöka gå emot din rädsla och söka hjälp. Tillsammans med dina föräldrar kan du kontakta bup eller första linjens barn och ungdomspsykiatri på vårdcentralen.
Om det  ändå är för svårt att tala med dina föräldrar kan du själv kontakta närmaste ungdomsmottagning. Du kan också chatta med Tilia eller Bris.