Finns ingen annan behandling för depression?
Jag lider av depression, vilket jag gjort i flera år nu, men jag har mått sämre den sista tiden. Eftersom jag har en historia av depressioner och självmordsförsök så har jag testat en hel del antidepressiva, ingen av vilka gav någon märkbar effekt. De antidepressiva jag har nu är inget undantag.
De behandlingar som erbjuds här har jag redan testat: mediciner, samtal och givetvis rekommendationen att vara ute i naturen så mycket som möjligt. Så om det verkligen är allt som finns så är det ingen idé att försöka längre. Då är den enda utvägen att begå självmord.
För hur ska jag kunna leva med en depression som gör att bara kliva upp på morgonen är en bedrift?
Hur ska jag kunna leva ett lyckligt liv när depressionen filtrerar bort det ljusa och vackra på jorden och bara låter mig se mörker och lidande?
Jag orkar inte längre, jag är så less på att må såhär.
Finns det ingen annan tillgänglig behandling?

BUP svarar:
Hej!
Du har varit deprimerad länge och medicinering har inte hjälpt. Under den senaste tiden har du mått sämre. Jag förstår att det känns tungt. Men det är inte alls hopplöst!
Den behandling som brukar rekommenderas för depression på bup är samtal tillsammans med medicinering. Och med samtal menas inte ett par samtal, utan en regelbunden kontakt under längre tid, med en professionell terapeut, där man känner dig och kan skapa sig en god  bild av hur man ska hjälpa dig. Samtalen kan ha olika inriktning. En kognitiv inriktning där man arbetar med beteendeaktivering eller en inriktning som är mer utforskande.
Det finns bra hjälp att få. Gå tillbaka till den du talat med och säg som du skrivit till oss hur du uppfattat behandlingen hittills och att du vill ha bättre hjälp. Men tänk på att en behandling också måste få ta tid innan en förändring kommer till stånd.
För att tala mer om detta kan du också chatta med Tilia.