Hur vet man om man är bipolär
Jag har flertal vänner som frågat om jag har/är borderline/bipolär, och jag undrar hur vet man om man är det? Vilka är symptomen och vad kan man göra för att göra det lättare att hantera?
psykbrytet

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du frågar oss.
Men jag vill säga redan i förväg att jag inte kommer att kunna besvara dina frågor på sättet som du kanske önskar. Jag hoppas ändå att mitt svar kommer att bli lite till hjälp för dig.
Jag tycker att det nuförtiden är ett problem att ungdomar försöker sätta psykiatriska diagnoser som etiketter på varandra. Det är ännu mer problematiskt att man på nätet kan hitta en samling av olika symtom som skulle tyda på den ena eller den andra diagnosen.
Det första jag vill understryka är att man aldrig nånsin kan sätta diagnos enbart utifrån vissa symtom. En diagnostisk bedömning kräver mycket kunskap om personen i fråga och om en rad omständigheter kring personen. Därför vore det helt oansvarigt av mig att räkna upp symptom för olika psykiska störningar för dig.
Dessutom är det lika viktigt att du inte bara går efter idéer dina kompisar har om dig. Det är bara du som kan avgöra hur du mår, vad du upplever och om du själv känner att du behöver få hjälp. Eller om du mår bra - att livet funkar helt OK både hemma och i skolan.
Det är också viktigt vad dina föräldrar tycker. Föräldrar brukar kunna se sitt barn och bli uppmärksamma på om något i grunden inte stämmer. Kan du fråga de vad de tycker?
Du ska tänka på att alla har vi lite svårt ibland. Livet går inte att leva perfekt. Men det är långt från att ha någon form av psykisk störning.
Om du känner en oro för dig själv kan du också vända dig till ungdomsmottagningen i din hemkommun eller chatta med en chattsyster på tjejzonen.se.
Lycka till!