Har tankar på döden väldigt ofta
Hej. Jag har tänkt på en sak väldigt länge, jag har dividerat med mig själv men ändå inte kommit fram till ett svar.
Jag vet inte riktigt om jag har en seriös depression. Jag är ganska säker på att jag hade det när jag var yngre men att den nu har "gått över". Men jag är så jävla rädd för att falla tillbaka till där jag var förut eftersom jag inte kommer ihåg vad jag gjorde för att komma ur det. Och jag är rädd för att jag redan är på god väg tillbaka.
Oftast är jag glad och positiv, mina kompisar brukar påpeka hur glag jag är. Och det är inte så att jag spelar upp det utan jag är verkligen glad på riktigt.
Ärligt talat har jag ingen aning om det ens går att hjälpa mig eftersom jag känner mig glad och egentligen inte har särskilt stora problem på det sättet. Men trots att jag är en glad person kommer alltid tankarna om att jag inte vill leva och att jag inte skulle bry mig om jag råkade bli påkörd av en bil eller bli nerskjuten imorgon ganska ofta.
Det känns lite som att jag inte har några seriösa problem utan mer som att jag blir ledsen lite då och då. Men eftersom jag har tankar om döden väldigt ofta tänkte jag att det kanske är fel på mig ändå. Jag har till exempel skrivit självmordsbrev flera gånger men aldrig faktiskt försökt ta livet av mig, jag har haft viktkomplex men aldrig svultit mig själv på riktigt. Det är som att jag är lightversionen av en mental sjukdom. Så jag har aldrig tänkt på att ta kontakt med någon.
Men eftersom jag mått så här i mer än tre år nu antog jag att jag inte mår helt prima och att jag borde söka någon sorts hjälp. Fast jag är inte säker på om det går att hjälpa mig eftersom jag knappast själv vet vad som händer. Jag vill ju inte må såhär och jag förstår att det måste vara något fel på mig. Jag vill ju inte sitta mitt i natten och tänka på hur jag enkelt kan gå ut i garaget och hänga mig själv och att det är vad alla egentligen väntar på att jag ska göra. Så, vad ska jag göra? Vad KAN jag göra? Finns det något sätt som jag kan förstå mig på vad det är som händer?
Baby

BUP svarar:
Hej!
Du har under flera år funderat över dig själv och varför du återkommande hamnar i att tänka på självmord samtidigt som du noterar att du oftast känner dig glad och positiv. Ja, just så motstridiga kan känslor och tankar verkligen upplevas vara. Många människor har någon gång haft någon period i livet då man funderar mycket över döden och till och med tankar på självmord.
Jag tycker ändå att jag blir fundersam över att du under flera år återkommande haft dessa tankar. Någonting står det för och jag förstår det som att du funderat en hel del över det här.
Jag uppfattar det som att du tvekat en del över om du borde söka hjälp eller inte. Mitt råd är att det bör du göra. Inte bara för att det kommer underlätta för dig att förstå dig själv bättre men också för att det är riskfyllt att under längre tid umgås med självmordstankar. Det kan försätta dig i allvarlig fara då du har känslolägen där du inte riktigt bryr dig om dig själv och om du råkar riktigt illa ut.
Jag tror att du skulle kunna få bra hjälp att förstå dig själv bättre genom att prata med en professionell behandlare. Då kan du också få svar på din fundering om det är någon form av depression du har eller om de här känslorna och tankarna kan förstås utifrån andra aspekter.
Beroende på vart du bor så kan de se lite olika ut vart man vänder sig för att få hjälp med samtal och en bedömning. På vissa håll finns det som heter Första linjens BUP där man får samtal hos en psykolog. Du kan hitta information på vårdguiden eller ringa till din BUP-mottagning och fråga vart du ska vända dig.
Du skulle också kunna vända dig till en ungdomsmottagning där man kan få hjälp med samtal. Om du märker att självmordstankarna ökar kan man alltid få hjälp akut via BUP. Man kan också söka stöd via nätet. Jag skickar med information om det också.
Var rädd om dig!