Hitta sin plats i ett nytt land
Jag börjar bli så himla trötttt på livet.  Ingen kan hjälpa mig,ni kan nog hjälpa mig.Jag har försökt med skolkurator fast han kan inte heller hjälpa mig.Jag känner mig ensam och som om ingen bryr  sig om mig.Jag känner mig ensam.Jag funderar på att ta livet av sig.I skolan orkar jag inte lyssna.Jag måste alltid hålla på med fidget spinners eller nåt annat.I sista tiden har jag inte varit med kompisar för att de börjar bli sååå himla tråkiga.Jag har en massa läxor också .Här hemma har jag typ ingenting att göra.Jag har ps4 som jag aldrig använder för att jag inte kan uppgradera nåt.Mina föräldrar vill att jag ska få A eller B fast de inte riktigt kommer ihåg hur svårt det är. Jag känner mig så himla ensam.
allt började när jag kom till Svergie för 4 år sen jag kände direkt att jag inte passade...
Petar

BUP svarar:
Hej Petar!
Vilken resa du har varit med om. Det måste varit omtumlande för dig och din familj att komma till ett nytt land. Att bryta upp med gamla kamrater, släkt och vänner. Byta skola och komma till en annan främmande kultur med nytt språk. Att på fyra år ha  lärt sig skriva så bra svenska är imponerande.
Du skriver att dina problem började då du kom till Sverige. Jag tänker att det måste varit en stor omställning att komma hit. Att det tar tid att försöka passa in och lära sig allt på nytt. Att hitta nya kamrater och förstå hur det fungerar i Sverige. Att längta tillbaka till sitt hemland om du gör det är helt naturligt. Jag hoppas att du och din familj kan resa tillbaka dit om ni inte tidigare haft den möjligheten. Du får ta det bästa från båda kulturerna. Stora förändringar i livet som att flytta till ett nytt land kan göra att man känner sig ensam och vilsen.
Om hemlängtan blir för stark får ni laga mat från ditt hemland, titta på gamla foton och behåller era traditioner. Att känna att livet just nu inte är på det sättet du skulle vilja ha det förstår jag är jobbigt. Att de intressen du tidigare haft inte längre känns roliga. Fast du tycker att dina gamla kamrater är tråkiga är de säkert bättre att vara tillsammans med dom än att vara ensam. I din ålder är det vanligt att man byter intressen. Tycker att det man gjort tidigare börjar kännas lite barnsligt. Ett tips är att kolla om det finns någon förening du skulle kunna börja i. Då träffar man ju nya kamrater som man kan bli vän med och samtidigt ha kvar de gamla.
Fast du inte tycker att skolkuratorn kunnat hjälpa dig är det bra att du pratar med någon vuxen som du litar på. Att du inte bära på alla jobbiga känslor själv utan får stöd och tröst. Att lätta på hjärtat och berätta att du just nu är trött på livet och känner dig ensam.
Föräldrar brukar vilja att deras barn får bra betyg, men jag är säker på att det viktigaste för alla föräldrar är att deras barn mår bra och är lyckliga. Du får be dina föräldrar att berätta hur det var när de var 12 år gamla. Kanske sa dina far och morföräldrar samma sak till dina föräldrar. Det är viktigt med bra betyg men det viktigaste är att du mår bra.