Undrar om jag har borderline
Hej!
Jag undrar ifall jag skulle kunna ha borderline, och borde jag berätta för min kurator på BUP?
Jag vill börja med att säga att jag är 16, jag förstår till 100% att personligheten inte är helt utvecklad än och att de flesta tonåringar upplever symptom av BPD i en viss mängd för de är just det, tonåringar. Men för mig känns det annorlunda. Mina "symptom" påverkar mitt liv och min vardag. Jag är diagnostiserad med depression och ångest, men det känns som om det är någon annat som ligger bakom, eller något annat som har orsakat det.
Jag uppfyller 6-7 av kriterierna för borderline. Overklighetskänslor och dissociativa symptom (overklighetskänslorna är konstanta, men blir värre när jag utsätts för stress och press), självskada, känner mig konstant tom, har svårt att kontrollera min ilska och självskadar när jag blir arg, jag går från att älska någon över allt annat till att hata personen samt är rädd för separationer och att bli övergiven (detta påverkar min och min pojkväns relation), väldigt ostabil självbild och så vidare.
Jag växte upp med en alkolist och utsattes för sexuellt ofredande när jag var runt 3-5 års åldern. Jag har alltid känt mig annorlunda. Jag har alltid upplevt känslor annorlunda än mina klasskamrater. När personer med borderline pratar om sin psykiska ohälsa och hur deras störning visade sig som barn så relaterar jag till allt.
Borde jag berätta för min kurator, eller inbillar jag mig? Jag vet inte om detta är seriöst eller inte, speciellt om man tänker på att jag inte är vuxen än.
Vella

BUP svarar:
Hej Vella!
Så genomtänkta funderingar du har kring dig själv och de problem du kämpar med. Jag uppfattar det som att du har läst på en hel del och känt igen dig i det du läst om.
En människas psyke och känsloliv är komplext och mångbottnat och därtill påverkas vi av olika livshändelser och andra omständigheter. Vidare så kan en del svårigheter och dess yttringar också påverkas av vilken livsfas vi befinner oss i.
Psykiatrisk diagnostik är något professionella behandlare och läkare tränas i mångårigt och ofta behövs flerårig yrkeserfarenhet för att mer säkert kunna bedöma olika sorters problematik. Ofta sker bedömning hos såväl behandlare som läkare och ibland görs en större utredning eller fördjupad bedömning som det också kan kallas.
Med det sagt så vill jag förtydliga hur otroligt svårt det är att själv kunna säga om det man lider av hör till den ena eller den andra diagnosen eller både och. Ibland är det precis så som man själv har känt på sig och ibland kan bedömningen mynna ut i helt andra förklaringar.
Du har också helt rätt i att personligheten inte är fullt utvecklad när man är 16 år och därför är det mycket ovanligt att man fastställer en diagnos om personlighetsstörning under tonåren men det finns ändå behandling och terapier mot de problemen som man lider av.
Så sammanfattningsvis tycker jag absolut att du ska berätta för din kurator på BUP om hur du upplever dina allvaret i dina svårigheter och beskriva hur de inverkar i ditt liv. Du kan också nämna dina egna funderingar om borderline och vad du förknippar det med av det du känner och upplever. Behandlare på BUP är vana att få sådana frågor och kan tillsammans med dig tala igenom saken och sedan bestämma hur ni bäst går vidare för att du ska känna dig trygg med den vård och behandling du får.