Hatar mig själv
Jag vet inte riktigt vad som är felet på mig. Jag hatar mig själv och det känns som att alla andra gör det också. Jag har mått dåligt sen jag gick i 6an och nu går jag i 2an på gymnasiet. Nian var mitt värsta år då jag började skära mig själv på båda mina armar, gjorde det varje kväll. Började även festa mycket under den tiden och under festerna brukade jag alltid gå iväg själv för att kolla om någon märkte att jag var borta men det var aldrig någon som kom. Även fast jag hade kompisar som jag känt hela livet så brydde dom sig inte om mig och så känns det än idag för det finns alltid någon som är bättre än mig. Jag känner mig så ensam och varje gång jag försöker prata om hur jag mår med mina så kallade bästa kompisar ska dom byta samtalsämne eller börja prata om sig själva.
Jag har även varit psykiskt mobbad i nästan hela mitt liv och det har tärt något så fruktansvärt på mitt psyke att varje ny person jag träffar eller ser undrar jag alltid vad dom tycker om mig för jag själv tycker att jag är ful, äcklig och fet.
Har försökt att begå självmord under fyllan men det lyckades inte och det är något jag tänker på varje dag. Det har blivit lite bättre men det är vissa perioder då det ända jag tänker på är att gå ner och ta mina pappas hjärtmediciner så att jag bara kan dö.
Min oskuld blev jag av med i en skog med en person jag hatade och det är något jag hatar mig själv för men jag var så full så jag var nästan medvetslös, jag skulle säga att jag blev våldtagen och det har jag aldrig berättat för någon.
Jag kan inte heller inte känna känslor för en annan människa, jag älskar inte ens min egen familj även fast dom gör allt för mig. Jag vet inte vad jag ska göra för jag sårar bara dom mer och mer.
Har börjat ta droger nu också pga detta och jag vill egentligen inte det men det är det ända som får mig att glömma av, något som får mig att tycka om livet lite. Idag lever jag för framtiden, om inte jag hade planerat min framtid som jag har gjort så hade inte jag varit här nu. Det är det ända som får mig att stanna kvar men om jag inte får svar på felet på mig själv snart så klarar jag inte av att leva längre.
j

BUP svarar:
Hej!
Vilka svåra saker du har gått igenom. När man som du mått dåligt i flera år så kan man komma in i en känsla att det alltid kommer vara så och man får tillslut svårt att tro på att livet verkligen kan vara på ett annat sätt. Man får svårt att tro att man faktiskt kan återhämta sig från svåra händelser och må bra igen.
Man vet att mobbing kan sätta djupa spår i självbilden och man kan må dåligt på olika sätt lång tid efteråt. Man vet att sexuella övergrepp och våldtäkt kan ge olika psykiska besvär och problem med självbild och intimitet. Du har varit med om båda och det är inte alls konstigt att du reagerat på olika vis och mår dåligt psykiskt. Man brukar säga att det är normala reaktioner på onormala händelser. Det är sorgligt och orättvist att du blivit utsatt för sådant som ingen skulle behöva vara med om och det är inte ditt fel.
Med det sagt vill jag ge dig hopp om att du faktiskt kan ta dig ur det här känslomässiga tillståndet du befinner dig i men du behöver få professionell hjälp med det. Du har kämpat och kämpat men nu behöver du våga släppa in någon och ta emot hjälp av andra för att vända det här så snart som möjligt.
Med tanke på att du mått dåligt längre tid och har återkommande allvarliga självmordstankar så tycker jag att du skulle behöva få kontakt med BUP där du kan få hjälp med en bedömning över hur man på bästa sätt kan hjälpa dig framöver.
Det är då viktigt att du också berättar att du tar droger ibland så att man kan förstå alla aspekter av ditt mående. Många gånger så kan droger i stunden upplevas lindra lite av den ångest och nedstämdhet man kämpar med, man vet också att droger och alkoholmissbruk så att säga bygger på befintlig ångest med "kemisk ångest"så att man väldigt lätt hamnar i en farlig ond cirkel av drogberoende för att dämpa dessa känslor.
Ibland känns det svårt att ta steget att börja berätta hur man verkligen mår. Men kom ihåg att du är långt ifrån ensam om att må dåligt och det är faktiskt inte något man behöver skämmas över. Det finns bra hjälp att få och den är du värd! Det finns också stöd och information på nätet, skickar med uppgifter om det.