Inget barn ska behöva växa upp så här
Det hände en jobbig grej nyligen och jag vet inte vad jag borde göra. Det har hänt olika liknande grejer så länge jag kan komma ihåg.
Min lillebror som är 4 år satt i soffan och skulle försöka lyfta upp min lillasyster som är 3 från golvet. Hon har en sjukdom som gör att hon inte kan gå så jag tror min lillebror bara ville hjälpa henne upp i soffan. Men hennes arm gick ur led när han försökte hjälpa henne och det händer ganska ofta att hennes armar gör det. Jag var i köket då och min lillebror kom in för att säga till mig att vi behövde åka till sjukhuset för att fixa min lillasysters arm och så ville han att jag skulle se om vi hade en isglass kvar till henne. Då kom min pappa in och var sådär läskigt arg som han kan bli. Han hade nog sett vad som hänt. Han tog tag i min lillebror och drog båda hans armar ur led och skrek "din jävla dumma unge nu ska du få känna hur det känns" eller något sånt. Då skrek jag något som jag inte kommer ihåg och då slog min pappa mig så mycket att jag inte kunde lämna huset på ungefär en vecka för att jag såg så hemsk ut. Pappa gick in på sitt rum efteråt och jag hörde honom snarka så jag ringde den enda jag kunde komma på att ringa, mina syskons gamla dagmamma och sa att mina småsyskon hade haft en olycka och frågade om hon kunde skjutsa dem till sjukhuset. Jag låste upp dörren och gick in i mitt rum och pratade med mina syskon och gav dem en lapp att ge till hon som hjälpte till. Jag skrev bara att jag var tvungen att åka iväg så det var därför mina syskon var ensamma.
Jag får skäll i skolan för att jag inte konsenterar mig så bra men det är svårt att inte oroa sig för vad som kommer hända när jag kommer hem. Men jag måste hem och jag är hemma hela helgerna även om jag skulle vilja träffa mina kompisar för att jag måste skydda mina små syskon. Min pappa är arbetslös så han är alltid hemma och jag har fixat speciellt så att jag får hämta mina små syskon på dagis så att jag kan se till att de mår bra och så.
Det spelar ingen roll vad som händer med mig men jag vill inte att min lillebror och lillasyster ska behöva växa upp såhär
Storasyster

BUP svarar:
Hej storasyster!
Jag blev helt tagen av ditt brev. Det spelar visst roll vad som händer med dig och hur du har det. Fint av dig att bry dig så mycket om dina små syskon men det måste finnas någon som bryr sig om dig också och tar ansvar för att du och dina små syskon är trygga. För din utveckling är det också viktigt att du ska kunna vara tillsammans med dina kamrater och få vara tonåring istället för att tvingas vara vakt där hemma. Inget barn ska behöva växa upp så som du beskriver det. Att bli slagen och behöva skydda sina små syskon från sin pappa. Det finns säkert en massa exempel på svåra situationer ni varit med om som du inte nämner i brevet.
Vilken fin lillebror du har som ville trösta med en isglass och sitta tillsammans med sin syster i soffan. Du skriver att du haft en svår hemsituation så länge du kan minnas. Inte konstigt att du tänker på de här då du sitter i skolbänken och att det självklart påverkar dina skolprestationer och din förmåga att koncentrera dig på lektionerna.
Att varje dag vara orolig för att få stryk, att det ska hända någon med sina syskon måste vara outhärdligt tungt att bära. Det är tillräckligt att få ett syskon som är sjuk och som behöver speciell omsorg. Då det sedan förekommer våld och att din pappa skulle behöva hjälp att hantera sin aggressivitet. Du bär ett stort ansvar för dina små syskon på dina axlar. Du kanske gjort det sedan du var liten. Är det någon vuxen som känner till hur ni har det? Bra att du hörde av dig till dina syskons dagmamma. Är hon någon du litar på? Du skriver ingenting om din mamma. Kanske finns hon inte i ditt liv, eller är en person som du inte kan få stöd hos?
Du frågar om råd och vet inte vad du skall göra. Du har tagit så mycket ansvar redan för din och små syskonens situation. Du skulle behöva få hjälp av några stabila trygga vuxna som kan ge dig stöd, tröst och pepp. Socialtjänsten känner du säkert till. De skulle behöva få reda på hur ni har det där hemma. Inget barn ska behöva ha det som ni har det och det är viktigt att då och dina syskon inte ska vara med om fler svåra traumatiska upplevelser. Du behöver få hjälp av någon vuxen att ta kontakt med socialtjänsten.
Ett bra första steg var att du skrev till oss på BUP.se