Hjälp efter sexuellt övergrepp
Hej bup, Jag är Ingvar men heter E på papper. Jag mår så otroligt dåligt. Jag var med om ett sexuellt övergrepp med min förra pojkvän och det hemsöker mig. Jag kan se honom när jag drömmer och när jag blundar. Jag har hemska mardrömmar. Jag är ryckig och blir lättskrämd. Jag vill få hjälp. Och jag tror även att jag kan vara trans. Min omgivning kommer inte acceptera det och jag är livrädd. Jag ber om hjälp.
Ingvar<3

BUP svarar:
Hej Ingvar!
Tack för din fråga. Så bra att du hör av dig.
Det är modigt av dig att berätta om det du varit med om. Det är bra att andra som varit med om liknande och inte vågat be om hjälp och råd får läsa din fråga.
Har man utsatts för sexuellt övergrepp som påverkat en starkt leder det ofta till mardrömmar och minnesbilder i vaket tillstånd. Och, precis som du skriver, är det vanligt att bli lättskrämd efteråt, liksom överspänd.
Det finns hjälp att få så att du kan må bra igen. Ett alternativ kan vara att du kontaktar BUP-mottagningen där du bor, eftersom vi bland annat arbetar med barn och unga som utsatts för övergrepp.
En annan möjlighet är att du går till närmaste ungdomsmottagning (se deras hemsida umo.se). Eftersom de är vana vid alla frågor kring sexualitet och könsidentitet kan du även ta upp din fråga som handlar om att du tror du kan vara trans.
Om du inte redan sett denna sida på nätet skickar jag med denna länk om 1000 möjligheter eftersom de har en chat där du också kan få hjälp och stöd. I Stockholm har de även en mottagning där den som är under 25 år oavsett om man är tjej, kille, transperson eller inte vill definiera sig alls, och som upplevt eller lever i någon form av sexuell utsatthet få stöd och hjälp.