Hänt saker som jag aldrig vågat berätta
Hej, jag är en tjej på 14 år och har snart mått dåligt i 4 år. Det har hänt otroligt mycket saker i mitt liv som jag aldrigt vågat berätta för någon, jag är rädd att bli dömd eller att folk ska tycka att jag kräver uppmärksamhet. ska ba komma till saken dirket, jag har svåra aggerisionsproblem, självmordtankar, även försökt ta livet 2 ggr, blivit våldtagen, näthatad, kränkt i verkligheten, haft självskadebeteende och försökt svält mig själv ett antal ggr. Även bråkar jag rätt mycket med min mamma. Jag vill ha hjälp men vågar verkligen inte säga till någon. Har dessutom inte alls någon bra relation med mina föräldrar så vill verkligen inte prata med dom. Snälla hjälp vad skak jag göra?
Anonym

BUP svarar:
Hej,
När jag läser ditt brev blir jag helt tagen av vilka tuffa saker du har blivit utsatt för. När man råkat ut för våldtäkt och andra slags övergrepp mot ens person så är det mycket vanligt att man själv drabbas av skam och skuldkänslor och även självmordstankar. I det tillståndet kan det vara lätt att känna rädsla för att bli dömd av andra om man berättar om vad man råkat ut för, men att våga berätta för någon pålitlig person är det som brukar vara ett viktigt steg på vägen för att börja må bättre igen.
Om man går och bär på så här svåra saker inombords så är det inte alls ovanligt att man börjar må än sämre psykiskt. Man kan då få reaktioner eller symtom från kroppen eller psyket som man först kanske inte ens tänker på hänger ihop med allt det jobbiga man gått igenom.
Det här är inte din skuld och inte ditt fel på något vis. Du förtjänar stöd, förståelse och upprättelse. Våldtäkt är ett brott enligt lagen och aldrig någonsin ok.
Du skriver att du inte vill prata med dina föräldrar om allt det här, därför vill jag ge dig några tips vart du kan vända dig. Du kan gå själv och prata på ungdomsmottagningen utan dina föräldrars vetskap. Du kan också söka hjälp på nätet. Man kan vara anonym i kontakten med barnens rätt i samhället och få kontakt med deras kuratorer. Tjejzonen är ett annat bra ställe där du kan få stöd, tröst och råd.
Jag vill verkligen uppmuntra dig att börjar prata med en vuxen du kan känna förtroende för eller en professionell om hur du mår och som kan hjälpa dig att få det stöd och den hjälp du behöver för att må bra igen.