Känner att diagnosen jag fick inte stämmer
jag gick till ett privat ställe för att bli diagnoserad ist för till bup för min mamma ville det, där tror jag utredningen visade lätt depression och GAD. jag fick inte fortsätta där eftersom jag var neutrotypisk och dom skrev en remiss till bup men där var jag inte heller tillräckligt sjuk. jag känner att diagnosen jag fick inte stämmer, periodvis mår jag tillräckligt bra för att klara mig och inbland kan jag inte ena komma upp ur sängen och det känns som att jag håller på att bli galen; vet inte vad jag drömt eller vad som faktiskt hänt och eftersom inget känns overklig känns allt meningslöst och jag blir sur på alla, gråter bara om vattnet jag dricker är för varmt, har en del paranoia, kan inte sova en blund eller knappt äta med andra människor osv. alla delar av mitt liv fuckas av mitt mående men jag får inte hjälp någonstans eftersom kag gjorde diagnosen när jag inte var i någon form av "depressiv episod". vad ska jag göra?
nä12345

BUP svarar:
Hej!
Tack för du skriver till oss med en viktig fråga. Så jobbigt för dig att bli hänvisad runt när du känner att du inte mår bra!
Den bedömning och diagnos du fick förra gången kan behöva omprövas. Det är i sig inget ovanligt eller konstigt med det då känslomässiga svårigheter kan ha förändrats sedan förra gången man sökte hjälp. Ibland får man samma diagnos igen men att man även gör en ny bedömning hur stora ens problem är och hur de påverkar vardagen. Om man fått nya symtom så behöver man berätta om det. Ibland kan man också behöva gå till en läkare på vårdcentralen och utreda så att det inte är någon obalans i kroppen som också påverkar hur man mår psykiskt.
Om du kan ta upp det här med dina föräldrar och berätta för dem hur då mår och känner dig så kan de kanske hjälpa dig att bestämma vart ni ska vända er? Är det så att du tycker att det känns svårt att ta upp det här hemma så kan du absolut gå till din skolsköterska eller skolkurator och så brukar de kunna hjälpa till att vägleda vidare så man får den hjälp man behöver.
När du har så jobbigt i perioder att du knappt orkar ta dig upp ur sängen då är det verkligen en signal att ta på allvar och det är klokt av dig att du vill söka hjälp. Det behöver du få så man bättre kan förstå vad det är som påverkar ditt mående.
Ge inte upp och stå på dig!